5:2

Efter att ha provat att leva ett Dukanskt liv i lite mer än två år och blivit så trött på proteinrik mat och längtar så mycket efter att äta grönsaker och bär nu när det blivit sommar har jag ett tag funderat på hur jag ska göra för att få mer energi och ork att baxa mig tillbaka till min målvikt som just nu är minst 6 kg bort.....
Sen jag började med Dukan, har jag inte brytt mig om de nya dieter och rön som kommit men nu har jag googlat runt lite och förstått att en av de nya heta dieterna heter 2:5 och går ut på att man lättfastar 2 dagar och äter som vanligt de andra 5.
Under fastedagarna kan man äta max 500 kcal om man är kvinna och max 600 kcal om man är man, dessa kalorier kan man fördela hur man vill under dagen.

Jag läste i helgen om den här metoden i tidningen Hälsa, som är en av de tidningar jag prenumererar på och som jag dessutom alltid lyckas läsa ut till skillnad mot de andra tidningar jag samlar på hög på sängbordet. på www.hälsa.se kan du läsa och få ett par inspirationsrecept om du också blir nyfiken.

Det är tre veckor att jobba innan jag har semester och de här veckorna tänkte jag lägga Dukan åt sidan och äta enligt 5:2. Hur jag gör efter semestern tänkte jag fundera på medan jag är ute och seglar jag tänkte hur som helst inte följa några dieter under de veckorna ändå.....

I går den 17/6 var första dagen på mitt 5:2 liv och den startade med att jag fastade från kl 21.30 då jag druckit kvällste till idag på morgonen då jag åt frukost.
Den första dagen gick bra, men periodvis var jag jättehungrig och jättesugen, men jag fick sån energi och fick mer gjort på kvällen än jag orkat med på länge- och det gjorde ingenting, tvärtom för det är kortvecka och långhelg den här veckan och det är en del som ska fixas....
Jag tog mig till och mer i kragen och cyklade nästan 7 km för att plocka rabarber hos en av våra seglarkompisar.
Min första fastedag åt jag det här:
Frukost: Smothie av färsk spenat, avokado och blåbär
Lunch: 2 kokta ägg, 1/2 tomat och 100g gurka
Middag: 100 g tomat, 80 g gurka, 50 g spenat och 100g jordgubbar

På kvällen drack jag hur mycket grönt te blandat med kolsyrat vatten och lite citron i som helst....

Jag som alltid somnar när jag lägger huvudet på kudden var vaken till efter tolv och vaknade pigg och fullt av energi redan kl 5.

Dag 2: "vanlig dag" - jag var pigg och lite hungrig och mådde lite illa på morgonen... kanske mådde jag lite illa för att jag var hungrig?
Frukosten skulle bestå av A-fil blandad med keso hade jag tänkt mig, men keson var lite väl gammal och det blev bara A-fil med lite blåbär, en skiva bröd med 2%mjukost och kokt skinka och en stor kopp te.
Lunch: 200g kokt färsk torskfilé med en sallad av isberg, tomat, gurka,lite purjo, några oliver lite lättfetaost och lite mager dressing- olja, vatten och kryddor..
Middag åt jag tidigt eftersom det var yoga kväll och vid fyratiden åt jag resten av salladen, och så åt jag lite jordgubbar som restaurangen kom och överraskade oss med till eftermiddagskaffet.
Efter yogan blev det en bit lingongrova bröd med lite ost och lite skinka och en kopp te.

Som alltid lugnt avslappad efter yogan somnade jag snart och sov gott hela natten

Dag 3: Pigg när jag vaknade kl 6 efter en sval snabb dusch blev det frukost:
Keso+ A-fil med havrekli och 50 g blåbär och ett kokt ägg
Lunch: sallad från i går, 1 kokt ägg, 1 brk makrill
Middag:
Kommer att åka till mitt barnbarn Viktor efter jobbet, räknar med att jag äter middag där, men jag vet inte vad det blir just nu, kanske sover jag över därför har jag redan planerat morgondagens mat eftersom det är min andra fastedag- så här ser planen för morgondagen ut:
Frukost: 1 kokt ägg, 50 g blåbär
Lunch: 200g tomat, 60 g färsk spenat och ett kokt ägg
Middag: Champinjonomelett

Fredag= midsommarafton= vanlig dag
Lördag= vanlig dag
Söndag= vanlig dag tom middag, sen börjar min andra vecka och dess första fastedag.

Vecka 2, dag 1
Det har varit midsommar och det har firats så idag passade det att ha veckans första fastedag tyvärr kanske det stupar på att svärfar vill bjuda på grillat ikväll om vädret står sig, men det blir ändå 12 tim fasta i dag och det är ju bättre än inget.
Till frukost åt jag ett kokt ägg och 50 gr blåbär
Lunchen blev 60 gr färsk spenat, 150 gr tomat, gurka och 50 gr kokt mager skinka.

Snart är det eftermiddagskaffe och jag är jättesugen på allt möjligt, så det blir kanske lite kämigt.
Om vi inte åker till svärfar och grillar blir det linsspoppa till middag...
och jag förbereder mig på att ta min andra fastedag för veckan redan på onsdag så att jag får en bra och lugn dag utan frestelse och nöjd kan se fram emot helgen.

Eftersom det varit just midsommarhelg med mycket god mat och dryck struntade jag i att väga mig på morgonen så jag utgår från min startvikt förra veckans måndag...

Tisdag blev det panerad fisk i restaurangen och middag hos min pappa- nån sorts köttgryta
Onsdag delade jag och en kollega på en portion lasange och middag hos sonhustru som bjöd på potatissoppa och ugnspannkaka och en välbehövlig massage.

Torsdag = 2.a fastedagen och jag provar med ett annat sätt. åt det sista i gårkväll vid 21.30 tiden, nu tänker jag vara helt fastande till efter lunch och sen har jag räknat ut det så här:
100 gr hallon - jag fick en stor burk från pappas hallonbuskar i tisdags

100 g kokt blomkål
Omelett av 2 ägg och 100 gr mager kokt skinka
Su 192

Till kvällen kommer jag ha 78 kcal kvar till ett litet kvällsmål..återkommer med vad det blir

3.e 5.2 veckan avklarad:
Det går lättare och lättare att klara de där fastedagarna, den här veckan har jag skjutit på frukosten och inte ätit någon förrän efter kl 10. och på de vanliga dagarna äter jag mindre och senare än vanligt också.
I morse ställde jag mig på vågen och blev lite glad för de här tre veckorna har jag lyckats gå ner 2 kilo.
Om det är för att jag gjort en allmän skärpning av vad jag äter eller om det beror på mina fastedagar det är kanske för tidigt att säga men jag hoppas att det håller i sig framöver.
Nu är det bara en vecka kvar att jobba tills det är semester och jag har bestämt mig för att försöka köra även på semestern, så nu försöker jag hitta på en standardmeny jag kan följa på båten- ägg har jag kanske tillgång till, men frysta bär blir det ju värre med.
Annars tror jag inte att seglingsdagarna blir de stora utmaningarna, det är kvällarna som kommer göra det knepigt... när man kommit i hamn och vill varva ner med en drink och något gott från grillen....

Men än är inte semstern här, jag hinner ta två fastedagar till innan vi kastar loss.