torsdag 27 juni 2013

Sällskapsvecka...


Det känns lite ovanligt, vi har fortfarande inte börjat vår semester och i väntan på den har den här veckan varit lite av en sällskapsvecka då vi tillsammans träffat nära och kära och tempot börjar avta... trafiken är mindre och kontoret avfolkat...
Lite skön nedtrappning inför ledigheten, även om vi på jobbet just nu har en hel del att göra med ett par stora affärer i "pajpen"

I måndags var vi till svärfar och invigde hans nya grill- gott hängmörat kött med sallad och vatten till bjöds vi och jordgubbar till efterrätt.
I tisdags åkt vi den sju mil långa vägen hem till min pappa, det är längesen jag var där- dels har jag haft en del att göra dels är han ganska ofta hos sin särbo söder om stan... men i tisdags passade att vi kom och de bjöd på middag när vi åkt så länge ( 1 tim ) En god köttgryta, sallad, inlagd gurka och färsk potatis... och jordgubbar med glass.
Det var väldigt varmt och lite vaniljglass var väldigt gott på kvällen.
När vi åkte hem fick vi en burk med frysta hallon från förra sommaren med oss... härligt gott med hallon från buskar jag själv planterat en gång i tiden när jag bodde granne med mina föräldrar...

Den där tiden känns väldigt längesen och när jag ser mitt gamla hus har jag svårt att förstå att jag en gång haft min fasta punkt där...

När vi kom hem satt vi en stund på balkongen i den ljumma kvällen, vad det växer i min balkonglåda nu- jag har nog planterat alldeles för mycket i den ser jag så en kväll får jag nog ta och göra om lite grann innan vi åker på semester.

För ett par veckor sen var jag på Tupperwere party och i går åkte jag till värdinnan, min sonhustru och hämtade mina köp, lekte med barnbarnet som finns i familjen där och bjöds på middag - potatissoppa och ugnspannkaka. Det var längesen jag fick sån pannkaka och det var jättegott. På fredag åker de på semester så nu kan jag inte kramas med lilla Viktor förrän i mitten av augusti- vad vi ska längta efter varandra....

Innan jag gick bad jag sonhustrun som jobbar som yogamassör kolla lite på min axel som börjat bråka igen- ojojoj vad hon hittade mycket stela och ömma punkter, och vad hon har blivit duktig- jag var ofta försöksperson när hon utbildade sig, det märks att övning ger färdighet-
I natt har jag sovit så gott, det var så skönt att vakna och konstatera att man inte vaknat nån gång för att man har haft ont eller blivit stel...

Efter semestern kommer hon få ta hand om mig lite oftare.

Idag kör jag veckans andra fastedag- jag tänkte ju prova 5:2 metoden för att se om jag kan vända min uppåtgående trend, än har jag inte märkt någon förändring på vikten, men nu inser jag att det går att leva utan att äta frukost....
I går åt jag en kvällsmacka när jag kom hem vid 21.30 tiden sen dess har jag inte ätit något och om en halvtimme när det är lunch har jag varit fastande i 14,5 timme och skall äta lite minikeso och bär som blir min lunch.
Jag har räknat ut vad jag ska äta för att få i mig de 500 kcal jag ska äta under dagen så jag vet precis vad som vankas idag.
Det går lättare än jag trodde att äta så  lite och nu börjar jag inse att det här tom går att göra på vår segelsemester....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar