onsdag 22 maj 2013

Nya tag...

Nu finns ingen återvändo längre- NU måste jag ta tag i det här och se till att komma tillbaka mot och gärna fram till mitt mål...
För om jag inte gör det nu- drar i bromsen kommer jag snart vara där jag aldrig ville hamna....

Förra veckan borde jag ha firat- det var 2 år sen jag började med Dukan, nu borde jag fira min nya vikt och min livsstil....
Men det gjorde jag inte, jag försökte att förtränga den dagen eftersom jag kände mig frustrerad över att jag misslyckats.....

Vintern blev för lång för mig, jag mådde dåligt av kylan och mörkret som aldrig ville ge med sig... det smög sig på mig, jag började sakta gå upp i vikt, jag blev trött, irriterad, frustrerad, tjurig och gnällig, jag mådde inte alls bra och började fuska och unna mig, en macka här en chokladbit där, ett glas vin eller en wiskey på kvällskvisten och goooodis.... plötsligt smygåt jag godis ibilen igen när jag stressade från det ena stället till det andra....

Jag ska inte stressa- jag mår inte bra av det. Jag ska inte äta godis- det mår jag inte heller bra av, när jag föråt mig på påskägg mådde jag tom illa- det har inte hänt så många gånger.
Jag bör sova minst 7 timmar varje natt också, annars orkar jag inte med tempot jag måste hålla för att hinna allt jag vill....
Förresten- den sista tiden har jag inte orkat ens det jag vill, det har varit dåligt med motion och dåligt att få saker och ting gjort...

När jag var så trött att jag knappt orkade hålla mig vaken på jobbet fick jag nog och beställde tid hos en läkare.
Han tog en massa prover, tog EKG och skickade remisser till en gynekolog och till hart center för ultraljud av hjärtat och sk 24 timmars mätning av blodtrycket....
I går fick jag svar på alla prover- de var finfina allesammans och han kunde bekräfta att jag är i klimakteriet men att ämnesomsättningen, njurarna och levern mår som de ska- jag har fortfarande utmärkta kolestorolvärden- trots att jag vissa dagar klämmer i mig 3 ägg om.
Det är bara ett problem:
Jag har alldeles för högt blodtryck!
Jag kommer att få börja äta medicin mot det, doktorn sa att jag måste motionera minst 30 minuter varje dag och vi måste se över mina levnadsvanor.....och matvanor... och så måste jag gå ner i lite till i vikt...

Annars är jag där jag alltid varit rädd att hamna- jag tänker på mormor som dog 50 år gammal av en blodpropp och av mamma som fick en stroke när hon fyllde 60. Mormor har jag överlevt och det är 4 år tills jag fyller 60- det finns så mycket mer i livet jag har kvar att göra och uppleva....

Så Dr Dukan, jag tar och skärper till mig, jag tar hjälp av din diet och dina råd så Dr Jonas ser att jag lever som jag lärt de här året.

Två doktorer x 30 minuters motion/dag - det blir 1 timmes rörelse varje dag det, eller?

Jo då, jag har redan skärpt mig, idag har jag haft min 3.e korrekta Dukandag, och det har gått så bra att jag är lite förvånad......
"Vinterdepressionen" gav mig 5 +kilon, de ska bort innan semestern i mitten av juli.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar