söndag 12 maj 2013

Långhelg

Det var länge sen jag skrev i bloggen- det har varit mycket nu ett tag och en hel del har jag gjort och varit med om, båten har blivit sjösatt, fått på sig mast och blivit fylld med alla saker som behövs för ett bekvämt liv till sjöss....
Förra helgen var vi till landet och hämtade alla grejor som varit förvarade därute hela vintern... marken var täckt av blommor, mest vitsippor men gräslöken hade fått fart och rabarbern började titta upp...


Veckan var kort, bara två och en halv dag behövde jag jobba. Kvällarna gick åt till tvättastugan, strykbrädan och att handla på coop och förberada den mat vi behövde för att kasta loss på onsdagseftermiddagen för årets första segelhelg....

Första etappen gick till båtklubbens uthamn på norra Eldgarnsö, där vi träffade några andra båtkompisar. På kvällen kom de alla till vår båt och vi hade en rolig och trevlig kväll i vårt sittbrunnstält.... Ett par glas vin, lite nötter och lite ostkrokar slank ner i min mage. Ostkrokar har vi aldrig hemma och det var så längesen jag åt det..... munnen tyckte de var goda men verkmästaren i magen blev inte glad alls....


Torsdagen började med en sovmorgon, inte förrän vid halvåttatiden vaknade jag och såg den blå himlen och solen därute... efter frukosten kastade fyra båtar loss och slog följe till nästa mål och sillunchen som hägrade....

På kvällen skulle vi grilla och mellan sill och grill kom åska och regn på besök. Som tur var hann vi få upp vårt tält och där bäddade jag upp mig med kuddar och flisfilt och lyssnade på ljudbok medan regnet smattrade mot taket....
Vi tände vår fotgenkamin också
och hade riktigt varmt och mysigt och
somnade en liten stund...


Fredag förmiddag gick vi till Mälarens pärla Mariefred där lilla gubben hade bjudit ut mig på middag för att jag jobbat så flitigt med vårrustningen.
Bord bokades på värdshusets bakficka Skänken för hela sällskapet med båtfolk och jag åt deras goda fiskgryta och delade en flaska vin med två av de andra tjejerna.
Efteråt samlades vi för kaffe i en av båtarna- det var en fullsatt båt, och ännu en trevlig kväll....

I Mariefred är båthamnen precis framför Gripsholms slott så man har fin utsikt

På lördagsmorgonen tog vi en timmes promenad innan vi åt frukost och när vi
diskat och fått iordning var det dags att kasta loss igen....
En härlig segeltur fick vi och vi som startade nästan sist, kom fram till nästa ställe först.....

Nästa ställe var vårt favvoställe- här har vi firat midsommar flera gånger, här plockar vi svamp på sensommaren och här finns fina promenadvägar att motionera på.
Ofta är vi ensamma vid bryggan så det här är verkligen ett ställe för rekreation för oss på många sätt.

Efter en matig lunchmacka blev det en promenad för hela gänget, vi tjejer drog på lite snabbare än killarna för som Liisa sa: man ska väl märka att man rör på sig....
En timme senare var vi tillbaka och tände grillen... kyckling och sallad blev det till middag för vår del.....



I morse började vi alla åka hemåt, vi var kvar till sist och innan vi åkte tog vi en ny timmes promenad. Det kändes skönt efteråt att vi rört på oss så mycket, efter 4 timmars segling är man lite trött och stel, speciellt efter att som idag ha kryssat fram några timmar... allting lutar och man spjärnar emot för att inte ramla...
När vi var hemma i vår hamn igen lagade vi till middag och åt i båten, vi ville plocka iorning i lugn och ro när vi varit  borta så länge.

Ugnskokt lax på spenatbädd med en sallad och en sås av gräddfil, fettfri majo, gräslök och purjo....

I morgon är det ny vecka och nya utmaningar. Jag har en hel det planerat bla bilbesiktning, läkarbesök och barnvaktande..... och nästa helg ska det bli fint och varmt väder- och jag ska på Skansen med barnbarnen så det passar ju bra...
och så ska jag köra några proteindagar, för nu har jag lust och inspiration igen....

2 kommentarer:

  1. Härligt att du är tillbaks på bloggen, ja jag vet ju var jag har dig i alla fall, men det känns som ordning och reda nu när vi satt fart båda två.

    SvaraRadera
  2. Svar: ja nu får vi hålla ordning på torpen så det blir slut på det här nån gång....

    SvaraRadera