söndag 5 januari 2014

På Monas begäran....

I går fick jag en kommentar här från vännen Mona som tycker att jag skrivit och skriver alldeles för sällan här på bloggen, och att det är dags nu, att skriva lite om Dukan och allt annat igen....

Så, Mona här kommer lite....

Det är nytt år och många av oss har ju festat och svullat hela helgerna, många har varit lediga både från jobb och träning för man har passat på att bara ta det lite lugnt, eller varit hemifrån eller helt enkelt passat på att göra andra saker- som att bygga om i huset tex....

Nu är det bara någon dags ledighet kvar och det börjar kännas precis som på sommaren efter semesterlatdagarna- det stramar i byxlinningen och det känns trångt i skjortärmarna igen...

Jag kan absolut inte skylla på att jag varit ledig, för jag har ju jobbat alla de 4 mellandagarna ni långlediga fått sova på söta örat, och jag har varit till mitt träningsstället minst tre gånger- fast ja, en dag hade de ju stängt när jag kom dit förståss.....
istället har jag försökt att ta mig ut på lite längre snabbare promenadrundor mellan julchokladen och pepparkakorna....

Nej, Mona du har rätt- det är  hög tid att ta sig i kragen och köra nu..... så jag startar väl då, idag ska jag ju ändå hålla mig hemma och storstäda i köket...
Helgdagsafton och allt, men har man försummat städningen under hösten och har man fått en ny dammsugare i julklappp så är det ju bara att köra på.
Det känns så skönt efteråt ju.

Så idag blir det proteiner på tallriken, och i morgon bitti date med vågen och en kalkyl på Dukans  hemsida: www.dukaandiet.uk för att se hur länge jag behöver vara i de olika faserna.

Det är väl mellan 6-8 kg jag har att kämpa med kan jag tro.

Dagens matplan, det blev sen frukost idag igen, så det blir mer ett mellis än en lunch idag.

Frukost: Vaniljyoghurt med 2 msk havrekli
Lunch/ Mellis: liten omelette
Middag: Lövbiff och kesoröra med purjo
Kvällsmål: Kesella/keso med kanel

Men- Dukan eller inte- jag avstår inte från min aloedryck, snarare ökar jag på den lite och jag tänker fortsätta med mina omega 3 och d vitamin tillskott.... proteiner är en bra energikälla, men jag vill inte riskera att försämra mitt immunförsvar, mitt ph värde eller att inte ge kroppen ett tillskott av de vitaminer och mineraler den behöver för att göra sitt jobb i mig, med att bla  hålla mig frisk resten av vintern.

Så halloj Mona, och alla ni andra som läser- nu kommer jag med ut på banan, vi ses!

1 kommentar:

  1. Ja halloj Ewa, kul att vi kör samtidigt, jag har bara 2 dagars försprång.

    SvaraRadera