tisdag 2 april 2013

Det var den ledigheten...

Alla äggen är ätna och godiset uppsnaskat, ledigheten är till ända och det är måndag igen... det är skönt på sätt och vis, men jag kan inte påstå att jag längtade tillbaka till jobbet i morse precis. I helgen har jag bråttats med ett mysterium och det är fortfarande olöst- mysteriet jag grunnat över är varför jag vaknar kl 6 när jag är ledig, fast jag gör allt för att komma isäng så sent som möjligt på kvällarna och inte släckt lampan förrän vid halv etttiden har jag ändå vaknat vid sextiden utan att kunna somna om, inte ens det faktum att det blev sommartid kunde ändra på den saken.... jo lite skillnad var det ju när jag tittade på  klockan var den ju sju- men egentligen var det ju sex som vanligt....

Långfredag och påskafton tillbringade vi några timmar i sambons garage och gjorde klara alla takskivorna till det nya innertaket i båten. Arbetet bestod i att lägga ut skivorna en efter en på den skumgummiförsedda galonmattan, skära till, dra bort skyddspapperet och sen klistra fast och trycka till..... arbetsbordet var två hopfällbara bord som inte riktigt hade opitmal arbetshöjd vilket resulterade i att vi var riktigt trötta i ryggarna efter några timmar.... och jag var som vanligt trött i mina fötter av att stå och gå så länge.....
När vi var klara i garaget åkte vi och helghandlade för det hade vi inte hunnit med i veckan....
Efter middagen- rökt lax och sallad hamnade vi framför tvn... och jag, jag somnade ganska snabbt...

 
På påskdagen hade vi middagsgäster och jag behövde bara vara i garaget en liten stund och hålla i när sambon sågade de långa lister som ska hålla fast takskivorna..... sen tog jag en promenad till affären för lite stödköp innan jag ställde mig i köket ett tag, tanken var att jag skulle jobba undan för att sätta mig en stund i solen på balkongen innan gästerna kom, men en av sönerna hade tagit fel på tiden och kom med andan i halsen två timmar för tidigt och trodde han var sen..... så han fick sitta och underhålla mig med småprat medan jag pysslade.....
 
Jag bjöd på citronmarinerad kyckling i ugn med en mangochutneysås och hasselbackspotatis, fyllda ägg halvor som kallades djävulsägg och vars recept jag hittat i någon tidning och till dessert gjorde jag en tårta med mazarinbotten som jag dekorerade med skivad persika från burk.


 
På annandagen var det båtjobb igen- just nu är som ni ser båten i en enda röra, det brukar den vara så här års... varje ledig yta är upplag för olika verktyg, jag tillbringade några timmar på knä, på huk, liggandes på magen och i skräddarställning utrustad med varmluftspistol och skrapa och skrapade fernissa på durken på toan. Det var trångt och jag fick ta i för att få bort lacklagren och resultatet är att jag i dag har världens träningsvärk....
När vi kom hem från varvet tog jag damsugaren och städade bilen så nu är den jättefin inuti..... och så sopade jag ur garaget, så nu är det bara utsidan på bilen som behöver lite vatten och shampo så kommer det kännas bra.
Och innan vi var klara och kunde äta alla våra rester till middag blev det lite fernissande av alla de där listerna till taket vi sågade häromdagen.....
 



Så här års brukar det vara full fart på varvet, men i år ligger mycket snö kvar och vi undrar hur länge det dröjer innan vi kan lägga oss vid mastkranen och masta på, förra året gjorde vi det 10 april, det lär vi inte göra i år....



Sonen och  barnbarnen kom med de vackraste tulpaner.... Ett stort fång på 50 stycken.....

och här är receptet på citronkycklingen- jag vet att min vän Amonason har ett mer Dukansk recept, men sonen berättade att det var det godaste han ätit....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar