torsdag 28 juli 2011

Dag 6 / 76

I går kväll var jag ju borta och roade mig med små pojkar och kom hem sent, alltså blev det ingen matlagning för mig och då fanns ingen färdig matlåda i kylen heller. Suck!
Så på väg till jobbet stannade jag till vid en ica och köpte en liten rödlök, blandad sallad och rostbiff. På jobbet hade jag redan keso och yoghurt så jag skulle säkert klara dagen...
I kväll har vi varit hos bonussonen- han har fixat en glassmaskin åt mig, nu ska här göras yoghurtglass!

Så här blev maten idag.
Frukost: Lättyoghurt med vaniljsmak- kanske tjatigt varje morgon, men den har blivit en favorit den här sommaren. 1 stekpannebröd med ett skivat kokt ägg
Mellis: 0% ig Grekisk Yoghurt som jag köpte i vår "matkiosk" på jobbet. Den är så god och krämig.
Lunch: Rödlök och kesoröra och rostbiff
Mellis em: 1 kopp kaffe, 1 flaska yalla drickyoghurt
Middag: Ingefärs och chilimarinerad kycklingfilé med svamp och sallad med isberg, gurka och tomat och lite Dukandressing, Kycklingen var ett nytt recept jag provade som var jättegott. marineras i ca ett dygn och kan efter tillagning ätas kall eller varm. så här gjorde jag:

2 kycklingfilé
0,5- 1 msk färsk riven ingefära
1 msk olivolja
1 tsk sambal olek
salt & peppar

Blanda ingredienserna till marinaden i en plastpåse och lägg kycklingfileérna i påsen. Stäng påsen och mecka runt kycklingfileérna så att de gnos in i marinaden.
Låt ligga i kylen till dagen efter.
Ta ut kycklingen från påsen och stek eller grilla fileerna som kan strimlas, tärnas eller serveras hela.

( jag lät dem fräsa hela och lade dem sen i en kastrull, hällde på lite vatten och lät dem koka en stund )

Lite kvällsfika idag: ett litet stekpannebröd med fettfri färskost och ett par skivor skinka och ett glas av min gröna iste...

I morgon är det fredag- och vi ska ha fredagsmys- Det blir räkor som vi ofta äter här hemma när veckan är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar