lördag 23 juli 2011

Ledig skön lördag....

 Om det blir en skön lördag är ju svårt att veta redan nu, men ledig är jag och behövde inte gå upp så tidigt och dra iväg. Eftersom min älskling är jätteförkyld och vädret inte är det bästa blir det ingen seglingshelg, men kanske blir det en promenad till båten, middag och bad på eftermiddagen när vädret blir bättre.

Jag tänkte mig en bakstund på förmiddagen både Carls bröd och Stekpannebröd tänkte jag fixa, det är bra att ha till veckan som kommer och stekpannebrödet kan man frysa.

Idag går jag in i Crusefasen. Jag har läst på lite i den svenska Dukanboken jag köpte på nätet för att få inspiration och mer kunskap och iden hittade jag ett recept på Dragonkyckling som blir dagens middag....
 eftersom jag byter fas ville jag göra det med en uppdatering av vikten så det första jag gjorde på morgonen var att ställa mig på vågen som visade -1 kg till. :D i min app kunde jag se att jag nu gått ner -3,7 kg eller 37% av det jag tänkte gå ner.

På morgonen har jag också tänkt lite på varför jag vill gå ner i vikt och vad mina mål med att gå ned är och hur jag ska veta när jag nått målet- förutom att se det på vågen:

Jag vill ha en hälsosam vikt för att hålla mig frisk och pigg länge i livet, och undvika att utveckla diabetes eller högt blodtryck med risk för att avlida i förtid av hjärnblödning eller blodpropp som både min mamma och mormor gjort.
 Jag startade kampen mot övervikten för ett par år sedan efter ett läkarbesök genom att vara med i xtravaganzas program- på 11 veckor gick jag ner 22 kg, lärde mig framför allt mental träning och att röra på mig. När jag var klar med själva viktminskningen hände en massa nya saker i mitt liv som gjorde att jag tappade fokus på vikten ett tag. Det slutade med världens underbaraste sambo och + 8 kg, och det är dem kilorna jag nu ska bli av med.
När jag gick ner alla de där kilona gav jag bort och slängde alla mina stora kläder- och jag vägrar att köpa nya i de storlekarna däremot köpte jag en röd kjol, och när jag kan ha den igen, då är jag i mål.
Och så minns jag känslan när jag vägde lite mindre- en känsla av lätta fötter när jag motionerade, som om jag flöt fram på skogsstigen jag gick på. Den känslan vill jag känna igen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar