onsdag 20 juli 2011

Det gäller att ha kul också

I ett annat viktminskningsprogram jag var med i för ett par år sen, fick jag lära mig att förutom att äta rätt skulle man finna ro och vila, hitta rörelseglädje och mental näring. Medan jag följde programmet var det ju lätt som en plätt att följa råden för man checkade av varje dag att man verkligen tagit sig tid med alla delarna. Det var efteråt jag insåg att jag inte levde som jag lärt varje dag, men de dagar jag gjorde som jag skulle- då mådde jag väldigt bra.
Nu försöker jag inprogrammera de kunskaperna i mitt Dukan liv så att det ska fungera framöver....
Min mentala träning just nu är att försöka att inte stressa, att äta frukost länge gärna på balkongen och att följa den lugna trafikrytmen som blir när alla andra trafikanter inte längre trängs och stressar. Jag läser en stund på kvällen och njuter av de stilla sommarkvällarna.
När tempot trots allt öka har jag flera mentala träningsprogram, avslappnande yogaövningar och lugn skön musik att ta till som hjälp för att varva ner. Och eftersom det går fortare att komma till jobbet lyxar jag med att sova en kvart eller halvtimme längre på morgonen.
Rörelseglädjen i sommar är att leka med barnbarn, ta en cykeltur, simma, strosa i skogen och leta svamp eller ta kvällspowerpromenader....
Mental näring
är att göra någonting man blir glad av varje dag och för mig är det allt möjlig också, som att krypa ner i min älsklings famn, ett långt telefonsamtal med en kompis, att träffa barnbarnen och de vuxna barnen, äta en god middag, lyssna på bra musik, se en spännande eller romantisk film, att ta sig tid att göra någonting man aldrig brukar göra.... Det kan vara vad som helst man njuter av helt enkelt.

I går njöt av att att träffa två av mina barnbarn i några timmar. Vi badade och lekte i vattnet och så grillades det. Det blev en kväll som gav många skratt och minnen att spara på, och när jag kom hem hade min älskling kommit hem med all packning från båten.....
Så nu ska jag boka tvättstugan vilken kväll som helst....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar