fredag 22 juli 2011

I går kväll...

blev det inte riktigt som jag tänkt mig, men det blev bra ändå.

Det blev Dukanplättar men med bräckt strimlad kokt skinka istället för kalkonbacon som inte fanns i den affären jag hoppade in i på vägen hem.
Gubben hade köpt jordgubbar till sina pannkakor men jag gjorde en liten sås av kesella, vaniljyoghurt och kanel ( jag tog två av hans färska jordgubbar och testade min sås med- Det kommer bli ett kanonefterrätt när man kommer längre fram i programmet.

Torsdagar är för det mesta den dag vi storhandlar inför helgen och kommande vecka, så efter middagen åkte jag till vår Coop affär och bunkrade. I morgon går jag in på Crusingfasen och nu finns det härliga färska grönsaker, ägg, kyckling, fisk och skaldjur och mycket mer gott att äta hemma. Det är bra att ha "bra saker" i närheten när man blir sugen, och när jag är hemma och ledig blir frestelserna större med tillgången, men jag gillar att baka och laga mat så när den lusten kommer är det praktiskt att allt finns.
Jag tänker vika ett par timmar till lite pyssel med dietmat inför nästa vecka- baka lite Carls Bröd och sånt.

När jag kom hem från affären gjorde jag iordning lunchmat och planerade lite till dagen som är idag- sista attackdagen - Jag läste på Dukanforumet om någon som var less på maten efter tre dagar. Hon tyckte inte att någonting vi äter är gott. Det gjorde mig förvånad, vi får ju äta kött och fisk med tillbehör- det äter man ju annars också eller?
Jag kan förstå att det kan bli svårt att hitta på varianter på det man har till sin köttbit men det finns fullt med idee´r och tips på forumet och i alla de bloggar som finns om man surfar runt så man kan samla ihop en hel del.
Själv har jag köpt den svenska Dukanboken som pdf och skrivit ut den, sorterat de olilka faserna med olika färger och satt in den i en dokumenmapp.
När jag hittar recept på nätet använder jag klipput/ klistra in funktionen i word. Jag fixar lite med textstorlek, typsnitt så att det blir lite enhetligt, skriver ut och sätter in i min mapp.
På det sättet har jag allt samlat och jag kan skriva lite komentarer om recept jag provar och hur jag ändrar dem.
När jag började min Dukanresa i maj och ännu inte hade börjat blogga, hade jag också en tjock anteckningsbok där jag skrev vad jag åt och min planering- men nu tycker jag det är smidigare att bara använda bloggen som kom ihåg- och så gör jag lite anteckningar i min iphone.
Förresten- i går kväll hittade jag en app på appstore som jag ska testa- Viktkoll heter den och där skriver man in sin vikt och får ut statistik på hur det går.
Idag har jag vägt mig och ser i appen att jag tappat 27% av vikten jag hade i måndagsmorse när jag startade min attackfas. Fyra dagar blev - 2,7 kg och det är jag mycket nöjd med, men idag är också en attackdag så i morgon kommer jag att väga mig igen för att se vad jag har för vitk när jag går in i crusingfasen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar