torsdag 14 mars 2013

i Dilemma...


i morse var det -12 grader när jag skulle till jobbet.

Hallå! Vad är det här? - 12 i mitten av mars, det är ju inte klokt... och inte blir det bättre när man tittar på prognoserna framöver...

I morse tog jag en av pälsarna på mig. Den är varm och skön, men det känns inte riktigt bra. Man ska inte döda djur för att göra fina klädesplagg åt damer.
Jag har två pälsar, en som jag ärv av min farmor.... den är från 60 talet, och jag har ingen aning om vad det är för skinn men tittar jag på bilder ser det ut som mink. Den måste ha kostat en förmögenhet.
Den andra har jag fått av min svärfar, den är ljus beige brun, ganska lång med en stor krage.... stilen på etiketten från firman som gjort den är i 70 talsstil, och den var nog inte så billig den heller när det begav sig......

Jag håller med alla om att man inte ska hålla djur för att döda dem för pälsens skull - å andra sidan hände det med djuren i mina pälsar för många år sen långt före den debatten, det fanns inga djurrättsaktivister eller militanta veganer heller på den tiden.
Jag skulle aldrig gå och beställa mig en päls nuförtiden för att få en snygg varm kappa, aldrig i livet.

Men på den tiden mina pälsar köptes hade fina damer päls- det ingick i deras fingarderober. och nuförtiden är det inget konstigt att köpa vintagekläder eller secund handkläder.
På nåt sätt tycker jag att det är synd att inte använda de här kläderna, det känns ändå mera bortkastat när jag tänker på djuren som fick sätta livet till....

Men man blir uttittad, och jag är rädd att bli angripen och framförallt- jag känner mig som en kärring när jag har de på mig, bara det gör att jag inte gärna gör det.

På lunchen behövde jag åka till affären och  köpa lite mjölk till kollegornas kaffestund- då var jag glad att jag hade en fliströja på jobbet jag kunde dra på mig.

Från det ena till det andra_
idag är det torsdag och proteindag som vanligt och det här har jag hittills stoppat in i munnen:

Frukost
kesofrutti, kalkonrullar med mjukost

mellis
1 kokt ägg

Lunch
galett och tärnad kalkonkassler

mellis
kesella med funlight

middag
?

I morgon är jag ledig för att åka till Sundsvall och hälsa på sambons kusin, det ska bli skoj att byta miljö och se något annat. Jag tänker koppla av och njuta av livet.....

Njuta av livet- det försöker jag ju göra så ofta jag kan, men ändå....

1 kommentar:

  1. Klart man ska njuta av livet, så ofta man kan.
    Och det finns ju som tur är andra sätt av njuta av livet än att äta dig tjock, tur vi hittat ett sätt att äta sig smal och ändå få njuta.
    Tänk när man höll på med Nutrilett, vilket självplågeri, då njöt jag minsann inte mycket, varje måltid var en plåga.
    Du känner dig som kärring i päls, jag som tant med Dramaten, men vaddå, varför ska du frysa när du nu har 2 fina pälsar?
    Och varför ska jag slita med att bära tunga kassar när jag har en dramaten?
    Låt folk glo.

    SvaraRadera