tisdag 26 mars 2013

Idag är en ny dag...

... det gick bra igår- jag unnande mig Dukanska våfflor till efterrätt med en klick keso blandad med vaniljfrön från stång- gott var det och jag blev mätt och var nöjd hela kvällen...

idag är en ny dag- en proteindag till och dessutom min yogadag så jag har med mig både lunch och middag till jobbet så jag kan äta vid fyra för att inte vara för full i magen när yogan startar..

och i går kväll orkade jag baka lite calsbröd så när jag kommer hem från yogan kan jag ta mig en kopp te och en macka....


Idag är det också en solig dag och jag ska ta en längre promenad på lunchen. Ofta har jag sällskap av en kollega på rundorna- det är  bra för han driver upp tempot men ett tag har jag varit lite less på hans sällskap och försökt komma iväg på egen hand med varierande resultat- Men nu har han semester och jag tänker verkligen passa på att gå "mina" längre rundor och lyssna på min bok....
Det finns två fördelar med att göra dagens minimotion på lunchen.. Dels får man ju som sagt minimotionen avklarad dels kommer man ut i friska luften och solen en stund och får vila från jobbet för att tanka energi......
Att jag klarar av min miniranson redan på lunchen minskar min egen stress över att jag har svårt att ibland få till det där med att röra på mig.
Nackdelen är dock att jag missar en stor social bit på jobbet- det kan jag också bli stressad över eftersom det går mig att känna mig utanför....
Därför försöker jag äta med de andra en gång i veckan- jag kollar på veckomatsedeln vilken dag som passar mig bäst- ofra en grönssaksdag för då kan jag välja en sallad.... den här veckan har jag valt torsdag för då är det påskbuffé och jag är övertygad om att det kommer innebära ägg, lax, kött....
Påskmat är perfekt för oss som äter Dukanskt så länge vi håller fingrarna från godisäggen, vilket inte är alldeles lätt...

På kontoret är det jag som gör påskäggen till personalen, det sysselsatte jag mig med förra veckan, och det var ingen bra vecka för mig att göra det på.... Jag har redan ätit godis för flera år framåt- det fick mig att må dåligt, men det fick mig också att gira in på rätt väg igen, och det känns bra nu efter ett par dagar....
I dag har jag med mig allas påskägg som ska läggas ut på deras bord i kväll, jag hoppas de gillar blandningen jag fått till åt dem.
Mitt ägg tar jag hem, inte för att nån äter  upp det hemma utan för att det kan vara bra att ha lite godis på lut om man får oväntat barnbarnsbesök eller så- kanske kommer det nån påskkärring på torsdag och ringer på....

Dagens matplanering:
Dukangalett med kalkon och lättmjukost, kaffe
Kycklingfile med kesoröra
Dukangalett som pizzabotten under purjo, mager skinka och västanost
Te och calsbröd med makrill

1 kommentar:

  1. Den där sociala biten lider jag också av, träffar inte kollegirna så ofta eftersom jag dels jobbar hemifrån ibland, dels jobbar deltid så jag hinner sällan vara med på fikat eftersom då är jag på väg hem, och hag går aldrig ut och äter med de andra.
    När jag är i fas 3 ska jag försöka ibland, men kruxet är att jag inte vet vart de går så jagkan inte kolla matsedeln i förväg.

    SvaraRadera