söndag 10 februari 2013

Va snopet!

I dag har vikingarännet gått av stapeln. Det är en skridskotävling som startar i Uppsala och sluta i Stockholm, i år var målet här i Hässelby.
Vi brukar på nåt sätt gå ut och titta lite på tävlingen, i år tog vi skidorna, dels för att vi trodde att det var lättare att åka skidor än att gå i snön på isen, dels för att lilla gubben skulle få prova på att åka skidor sen sin operation.
Vädret var inte mitt favoritväder- det blåste och snöade och när vi började åka hade vi motvind....

Jag är inte så förtjust i motvind.... dessutom kom det upp fukt i skidspåren, som frös till is under skidorna. Isen gjorde att man inte hade något glid och det var mer snöskor än skidor jag hade under fötterna, det var tungt att staka och varenda stavtag ilade i hela min arm, från armbågen till nacken....
Det var mycket lättare när vi till slut gav upp och vände tillbaka och fick vinden i ryggen...

Det var lite snopet att det var så besvärligt att åka skidor, det hade jag inte räknat med....

Men på den plogade isbanan, där susade skrinnarna fram med vinden i ryggen- det såg härligt ut att åka skridskor där.

Vi tog en kopp choklad när vi kom tillbaka till bilen, sen åkte vi och tittade till båten innan vi åkte hem och lagade sen lunch/tidig middag för jag hade bestämt att åka och hälsa på en av sönerna på eftermiddagen...

Men alldeles innan jag skulle åka ringde han och berättade att lilla frun fått influensa, så besöker är uppskjutet, kanske kan vi ses nästa helg istället....

Det kändes ju lite snopet- jag hade sett fram emot det besöket hela dagen.

vad gör man en söndag när man plötsligt får flera timmar över?

Lilla gubben skulle titta på skidskytte och jag tänkte fixa lite chokladbollar och annat inför veckan under tiden, kanske sätta mig och sy de där kuddfodralen?
-men först la jag mig på sängen en stund....
 1,5 timme senare vaknade vi - båda hade somnat och skidtävlingen på tv var slut!
Så snopet!
Men det var inte helt fel med en lite lur på eftermiddagen, det var det inte..

Jag gjorde i alla fall chokladbollar, så nu har jag i frysen för veckans godissugsmotning... sen gjorde jag en stor brödsats så nu har lilla sambon nybakat bröd till kvällsteet i kväll och till veckans frukostar.....

Planeringen inför kommande vecka är klar- jag kör på med 4 proteindagar, efter tre dagar med grönsaker känns det helt ok...

Dagens mat blev så här:
Frukost
Galett med skinka och mjukost, kesofrutti med frön, ingefära och kanel

mellis
varm choklad och en lite blodapelsin- var gott ute på isen

middag
fläskfilegryta, blomkålstabulle

kvällis
te och smörgås- ja jag tänker smaka på det nybakade brödet......

Lite snopet att helgen redan är över....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar