söndag 11 september 2011

Lördag- Söndag= dag 48 och 49/ 76

Helg! Ett par dagars skön välbehövlig ledighet... med lång skön sovmorgon och att ligga och lyssna på ring så spelar vi, äta sen lång frukost och fundera ut tillsammans vad man ska hitta på i helgen? Glöm det, så är det sällan hos oss och den här lördagen var inget undantag, den var nästan som en vanlig dag fast med andra sysslor..
Upp halv sju slängde i oss frukost, på med kläderna och iväg med alla grejer. Vi vann ju en segeltävling förra året och nu skulle vi inkassera vårt pris: Att arrangera årets tävling för våra klubbkompisar.
Klockan nio var allt klart- allt i det här fallet var kaffe, smörgås, wienerbröd och gammeldansk till 40 personer. Min kapten och sambo fixade allt med själva tävlingen, på min lott föll kökstjänsten som förutom det här fikat innebar att fixa ärtsoppa, knäckeostmackor kaffe och kaka till alla som varit med och tävlat....
Vid femtiden var allt över - priser hade delats ut, allt var diskat och städat och vi kunde gå hem, men det gjorde vi inte, vi kastade loss och åkte till vår klubbvik som finns på Norra Eldgarnsö på Ekerö. Jag såg fram mot att umgås med vänner på kvällen, sova länge på söndagsmorgonen och framför allt ta en långpromenad i naturvårdsområdet där ute.....

Och så blev vår söndag i all fall en skön ledig dag, långpromenaden på 7km efter frukosten var skön, vi fikade lite på bryggan innan vi åkte hemåt.. Idag blåste det lite mera och vi fick en fin, snabb kryss hemåt,, vi turades om att hålla i rodret och jag fick öva lite på att segla utan instrumenten och bara titta på seglen...När vi kom hem fick jag öva lite mera- på att lägga till, en nyttig kunskap om jag ska kunna fara iväg själv med båten någon gång. .... För tre år sen hade jag aldrig suttit på en segelbåt, och nu drömmer jag om att åka iväg med den själv...

Då jag stod i ett kök hela lördagen omgiven av olika frestelser är jag stolt över mig själv för att jag kunde hålla fingrarna i styr, inte en endaste bit av en bulle eller macka kom in över mina läppar, istället åt jag så här:

Frukost: En skål lättyoghurt blandad med kesella, havrekli och linfrö
Lunch: 2 kokta ägg och en bit formbröd
Mellis: 1 burk 0% grekisk yoghurt
Middag: 1 Kycklingklubba, med sallad, tomat, gurka, gul paprika

Idag har det blivit:
Frukost: Lättyoghurt med havrekli och linfrö, 1 bit formbröd med 1 kokt ägg och lite light kaviar
Mellis: 1 bit carlsbröd och kaffe
Middag: Hjortfärsbiffar med kokt broccoli och tomat

I kväll har jag bakat lite både carlsbröd och skorpor som nu ligger och torkar i ugnen

I morgon är det måndag och ny vecka igen- som börjar med vägning- spännande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar