måndag 25 juni 2012

I Sundsvall...

I dag har vi kommit till Sundsvall som är det nordligaste vi kommer att åka på vår resa norrut längst kusten och då det är en tätort fungerar alla våra olika möjligheter att använda internet så i kväll gäller det att passa på att uppdatera här, läsa mail och göra månadens bnakärenden, för det var ju ett bra sammanträffande att det just idag ramlade in lön på kontot så man behövde ta itu med såna saker också....

i Sundsvall har min älskling en kusin som hämtade oss vid båten och sen visade Sundsvall och utsikten från södra berget innan hon bjöd oss på middag och därefter en rundtur på Alnön och bla Spikens fiskläger...En riktigt trevlig eftermiddag och kväll har vi haft.

Vädret har varit lite omväxlande- strålande sol på midsommarafton, mulet på midsommardagen och växlande molninghet idag- inget regn har vi fått på oss det vill man ju inte ha på semestern och när vi hört hur vädret är hemma är vi lite glada för att vi valde att åka norrut ändå, fast det är lite svalt och jättekallt i vattnet....

midsommardagen seglade vi förbi ett sälreservat och hade tur att se sälar som låg i vattnet utanför ön Agön där vi stannade över natten. Efter middagen tog vi en promenad på ön där stora delar av skogen brann upp efter ett blixnedslag i slutet på 90 talet. Nu får skogen växa i fred och man studerar de nya växter som kommer.....

i går fick vi en vacker dag och det var första dagen jag kunde sitta i bikini och sola ett par timmar....eftersom seglingen gick fort kom vi längre än vi tänkt och på kvällen lade vi till vid en brygga som skötts av kryssarklubben. Efter middagen bokade vi bastun och efter många om och men blev det ett dopp i det 15 gradiga vattnet.... iskallt innan jag kom in, men efteråt var det väldigt skönt trots allt....

Att äta dukanskt på semester är inte så lätt, ibland kan man laga till någon lunch under gång på vägen men ibland gungar det så mycket att det är svårt att ens lämna sittbrunnen, även om man kan planera som när man är hemma blir det opraktiskt och krångligt, därför avstår jag från proteindagar och äter inte mellis som jag brukar...... det får bli som det blir nu och så tar jag en omstart när jag kommer hem istället...
även om jag inte äter dukanskt de här veckorna tycker jag att jag har bra koll på vad jag äter och att jag väljer så bra mat jag kan.....

På midsommardagen blev det:
FR: vaniljyoghurt, kokt ägg, bröd, skinka. ost
Lu:Felix gulschsoppa
Mi: Hemgjord pizza med rester av köttfärssås, rester av grillad fläskfile, räkor, ananas och mager riven ost
Kväll: te, kex och ost

Söndag
Fr: Te och smörgås med skinka, leverpastej, kokt ägg
Lu: Pizzarester, 1/2 tunnbröd med älgkorv
mellis: äpple
Mi: Rökt skinka, färsk potatis, tomater, knäcke
1 liten brk starköl efter bastun

Måndag
Fr: Vaniljyoghurt, kokt ägg, bröd, skinka
Lu: 1/2 nätmelon, 2 knäcke med älgkorv
Mi: Fisksoppa med lax och musslor, bröd och lättmjukost, jordgubbar, vitt vin, kaffe och bailys

 

 

3 kommentarer:

  1. Man kan inte göra annat än sitt bästa, och det kommer väl bli lika på min semester, en del bra, en del mindre bra.
    Du ska vara glad du slipper vårt regnande, det är makalöst vad det kan vräka ner.
    Mina stackars pioner hänger, blommorna blir så tunga av allt vatten.

    Svar: Havrekliet ska jag absolut fortsätta med i sommar, kan bli knepigt med promenader på landet, men då tar jag fram roddbåten och ror några varv runt ön.
    Jag trodde det fungerade som på räls för dig, vad trist att det ska krångla på grund av sketna hormoner. Men vi ger inte upp, eller hur?
    Kram /Mona

    SvaraRadera
  2. Det gick bra länge, men sista veckorna före semestern var mindre bra, slarvade väl lite också....men igår tyckte kusinen att jag blivit smalare och såg bra ut, så det tog jag åt mig så så illa är det kanske inte....
    Men inte ger vi upp nu, aldrig i livet.

    SvaraRadera
  3. Det gick bra tills sista veckorna innan semestern, men jag slarvade lite också och stressade, sov för lite och hann inte motionera....
    Men aldrig aldrig ger vi upp, inte nu efter alla de här dagarna.

    SvaraRadera