onsdag 27 juni 2012

Dag med tråkiga nyheter

I morse när jag vaknade tänkte jag på en Tomas Ledinlåt- Blåblåhimmel och vatten…för det första jag såg var just den blå himlen..... Sen hörde jag vattnets kluckande mot båten, och så tänkte jag på mardrömmen jag hade - en olycka med två stora bilar, de krockade och jag flög i lyften och såg allt uppifrån..... När jag vaknade hade jag hjärtklappning, och det var otäckt för jag tänkte på tiden före ablationen jag gjorde i maj, just för att bli av med arytmin jag led av…

Det första jag gör på morgnarna är att sätta på den lilla transistorn och lyssna på lokalradion- i morse var den stora nyheten den om forskningsrönen om att kost med mycket protein kan leda till död i hjärtproblem…
Just det jag försöker undvika genom att inte vara överviktig och genom att träna, då både mamma, mormor och morfar dog alldeles för tidigt i hjärt/ kärlrelaterade sjukdomar…

Så tänkte jag på mailet jag fått sent i går kväll från min kompis som sen 40 år bor i Frankrike. Hennes syster är väldigt sjuk av sin cancersjukdom, och min väninna är på väg till Sverige för att träffa henne en sista gång.…
Såklart är jag ledsen, dels för den sjuka systerns skull men också för att jag inte kommer kunna träffa min väninna, det är inte så ofta hon är här, och den här gången är jag inte hemma…

På eftermiddagen pratade jag med en av sonhustrurna, allt var bra med dem men ett par timmar tidigare hade de fått meddelande från min sons bästa kompis i Umeå. Man hade hittat en elakartad tumör i hjärnan och just idag har han opererats. Den sitter så man inte kan utesluta att han kan få bestående men av den om han överlever. Om en månad ska han och frun Anna få tvillingar, efter många års väntan och flera försök med fertilitetsbehandlingar…
Det känns så ledsamt och jag kan inte låta bli att tänka på den 13-åriga Richard som älskade tåg och först blev lokförare men sen utbildade sig till polis, träffade sin Anna och flyttade till Umeå…

En sån här dag känns det inte så viktigt med rätt mängd proteiner och kolhydrater eller om man motionerat för lite.…
Att man väger nåt eller några kilon mer än man borde enligt vissas ideal eller tabeller förlorar betydelse i tacksamheten över att jag och mina närmaste är friska…

Att solen har lyst på mig mest hela dagen, fast vinden varit lite kall- spelar ingen roll- jag har ju lyckan att kunna känna den leka med mitt hår…

Dagens mat blev som vanligt, lite yoghurt, ägg, skinkmacka och te till frukost.
Äpple till mellanmål
Tunnbröd med skinka, kokt ägg, gurka och lättmajonäs till lunch i farten…
Räkor, ägg på rågkaka med starköl och en snaps på restaurangen i hamnen vi ligger i för natten…

På restaurangen är fest i kväll, musik och festsorl strömmar ur fönstren så kanske blir det en sen kväll i kväll…

Och i morgon seglar vi vidare mot nya mål…

1 kommentar:

  1. Livet leker inte alltid, men du är klok som uppskattar de små sakerna som gör livet att leva.
    Jag såg också de där rönen, och vi diskuterade på FB, men kom fram till att det är LCHF man egentligen menade, även om det inte stod något fett i den artikeln jag läste.
    Blev lite trött där ett tag, för jag har ju också ett hälsoperspektiv på min Dukankarriär, och det kändes så dumt att det påstås att man istället skulle ha försämrat sin hälsa genom att gå ner en massa i vikt.
    Men oavsett hur det är med den saken, så fortsätter jag med Dukan.

    SvaraRadera