tisdag 18 september 2012

Jag säger som Malin...

.."jag kan inte sluta äta"!

Idag har jag gjort ett avsteg från min Dukanska livsstil, jag bestämde mig i går för att prova och vet ni jag tror att jag är fast...
Jag vill bara ha mer och mer...

Låter inte klokt eller hur?

Undrar du vad det är jag gjort?  Jag har bestämt mig för att på prov äta rawfood en gång i veckan, och jag börjar idag!

Så hela dagen har jag bara ätit mat från växtriket.... och vad jag har varit mätt, nöjd och belåten hela dagen- det här känns verkligen som min grej....

Ja men nu kommer jag ju få i mig en massa kolisar, hur ska det gå????

Ett av mina skäl att prova rawfood är att jag vill få till vanan att äta mer grönsaker, en annan bottnar sig i den där mineralanalyserna som visade att jag borde ändra min kost och bla inte äta mejeriprodukter. Det känns som det här är ett bra verktyg att få i min de näringsämnen jag behöver...

Så här har jag ätit hittills idag:

Frukost- en smothie i den hade jag i: ( svimma inte nu alla Dukananhängare....)

1/2 banan
2 dl jordgubbar
1 äpple
4 dadlar                            Allt detta kördes i mixern till en trögflytande massa som jag åt med sked....
2 msk havrekli                 ja, allt orkade jag inte så jag tog med det och hade som mellis vid halv tio
1 msk kakao
1msk carob
1 tsk spirulina
3-4 dl vatten

Halv tolv var det lunch och då åt jag pasta bolgonese som jag förberett hemma:

strimlade en halv squash utan kärnhuset
de la jag i en plastpåse och hällde i 1/2 tsh havssalt
och så "knådade" jag strimlorna lite
innan jag skulle äta dem så fick de rinna av i en sil
 
till det gjorde jag en sås i mixern:
 
1 färsk tomat
4 torkade tomater
1/2 paprika
1/2 dl solroskärnor
1 msk olivolja
4 svarta oliver
1/2 vitlöksklyfta
timjan, basilika
lite salt
 
Ungefär hälften la jag upp på en tallrik och så toppade jag med paranötsparmesan som man gör genom att köra 10 paranötter och 1/2 vilöksklyfta i matberedaren till en grynig massa....
 
I kväll ska jag på yoga och då får man inte vara för mätt och jag brukar  ha med mig "middag" och äter vid fyra, det behövde jag inte idag, så jag längtade efter att äta upp mina "matrester"
 
Efter yogan brukar jag fika lite när jag kommer hem, i kväll tänkte jag göra en grön utrensande smoothie, det gillar jag mycket...
 
Mina intryck efter en dag med rawfood? Det var lättare än jag kunde tro. Jag trodde inte att jag skulle hålla mig så mätt hela förmiddagen med bara den där smothisen och jag var lite orolig för hur jag skulle klara hela eftermiddagen utan mer matig mat.... det känns ju som om jag ätit så lite ingredienser....
Jag säger som Malin Berghagen ska ha sagt för någon vecka sen enligt en tidningsrubrik- jag kan inte sluta äta! Det är sååå gott...
 
I morgon är det vanlig PV Dukandag igen och jag kommer längta till nästa rawfoodag, undrar lite om jag kan hålla mig en hel vecka....
 
ha en mysig tisdagskväll- det kommer jag att ha!
 
Kram Ewa
 
 


2 kommentarer:

  1. Jag svimmade inte, bara nästan;)
    Vad är carob? Köper man det på hälsokosten?
    Paranötter, är det gott?
    Jag köpte det en gång, som snacks, och det har jag aldrig köpt mer.
    De var jättefeta och smakade skit, kanske hade jag otur att de var härskna, eller så tyckte inte mina smaklökar om dem helt enkelt.
    Man borde väl kunna ersätta dem med andra nötter om man vill prova, eller?

    SvaraRadera
  2. å du var ändå redan förvarnad ;)
    jag tycker paranötter är den godaste nöten med en mild karakteristisk smak-kanske fick du dåliga när du provade eller så passar de inte i din mun.....

    men du kan göra en annan ersästtning för parmesan- av solrosfrön som du mixar med lite vitlök, då kan du ju ha i tex färsk persilja eller basilika och lite salt.... vi gjorde en sån variant också....

    SvaraRadera