lördag 29 september 2012

Trevlig kväll...

Kvällen i går, fredagsmys med kollegorna blev riktigt trevlig när vi väl kom fram, det tog nästan 1,5 tim att sitta i bilköer och ta andra vägar innan vi tagit oss från Danderyd till Bandhagen. Tur att man hade trevliga kamrater i bilen.

Huset var fint, maten god och jag som körde körde carlsbergs alkoholfria, som trots sin blaskiga färg är ett någorlunda alternativ.
Det var förståss några som tyckte att jag kunde dricka ett glas vin för jag skulle ju inte hem än på ett par timmar, men nej, kör jag bil är det nolltolerans som gäller för mig. Och det har jag alls inga problem med. Men andra tycker visst att jag är tråkig i det fallet, och då får de tycka det.

Men jag var inte den som åkte hem först ändå och det var i bäcksvart mörker jag klev ur bilen och letade mig ner till bryggan.... Jo lite fullmne hjälpte mig att se var jag skulle slänga väskan och ta mig upp till min näst sista helg i båten.

Idag var målet en brygga vid ett slott dit vi brukar åka ett par gånger under säsongen, planen var att plocka svamp idag, men vädergudarna är inte på vår sida i år och in i det sista ska det trilskas. Vi anlände i regn och fick vika blöta segel, det blåste in mot bryggan så vi valde att lägga oss på svaj och vänta på att vinden skulle mojna....

Medan vi väntade åt vi sillunch och sov middag en stund. Jag brukar sällan kunna somna på dagen men det var skönt för en gångs skull.
När vi vaknade hade vinden mojnat och vi tuggade fram till bryggan, jag tog en tur till skogen och min älskling förberedde middagen.

Klockan var ganska mycket, solen höll på att gå ner och i skogen var det ganska skumt, men två gula kantareller kunde jag hitta innan jag gav upp och kom tillbaka till båten just som glöden blivit klar- men en timmes promenad fick jag i alla fall, och i morgon förmiddag då, skogen kommer jag!

Årets sissta grillmiddag i vårt sittbrunnstält med fotogenkaminen och värmeljus har nu avnjutits, i pentryt står en äppelpaj och svalnar och jag är med och belåten efter en middag med oxfilé och ett glas rött ( den här helgen är jag duktig)

Det är ju min fria dag idag så jag har smakat på lite bea, 3 potatisklyftor och lite avokado... Jo, en snaps till sillen blev det med- kanske var det därför jag somnade förut?

Dagens mat:
Galett av 2 ägg med 3 skivor kalkonkött på, kaffe

Inlagd sill i klart spad, 1 kokt ägg med lite lätmajonäs och färsk dill, skivad färsk gurka, hårtbröd med ost, snaps, ett glas öl

Grillad oxfilé,lite beasås, 3 klyftor hemgjort potatis, isbergsallad m rödlök och avokado och lättdressing

Senare kommer det bli lite äppelkaka med lite smak av vaniljsås.

Nu ska jag fortsätta mysa i höstmörkret och vågklucket, ha en skön lördagskväll

1 kommentar:

  1. Inte tråkigt alls att vara nykter, särskilt om man ska sätta sig bakom ratten.
    Tyckte du gjorde rätt där.
    Svar: Ja, visst var den ful, men samtidigt var det ju fina färger.

    SvaraRadera