onsdag 26 december 2012

Julafton igen....

Julafton firade vi med sambons son, tjej, barnbarn och svärfar. Min familj är ju lite omväxlande av sig och flyger och reser och far hit och dit, i år är en son i London och en annan i Slovakien, den som håller sig hemma firade julafton med sina svärföräldrar och eftersom vi har lite trångt när alla är här samtidigt är det mest praktiskt att dela upp det.

Idag var det mina barnbarns tur att fira jul med mig. Julklapparna stod och väntade, och de två förväntansfulla killarna hade fullt med myror i brallan medan vi vuxna njöt av julmaten ännu en gång.....
... och mitt i sillandet fick sonen ett migränanfall och fick lägga sig på soffan....
Jag åt mina dukansillar, lite skinka, ett par köttbullar och en prinskorv och den rödgröna coleslawen och så njöt jag av ett par glas underbar kall reisling...
Efter klapputdelningen fikade vi och jag tog en dubbelnespresso med mjölk och en liten bit av pepparkakscheeskaken med saffran och en mandelmussla med lite grädde och lite sylt på.

Innan killarna kom sprang jag ner till Hemköp för jag behövde köpa potatis och disktrasor, när jag kom till grönsaksavdelningen såg jag att de hade jordgubbar och fick iden att göra tomtegubbar till efterrätt. så när jag hade sprungit hem vispade jag grädde och gjorde gubbarna som sen blev en riktig efterrättssuccé.... det tog inte många minuter förrän fatet var rensat....så det lilla pysslet att göra gubbar blev nog början på en ny tradition hos oss- tack Mona som gav mig idéen häromdagen.

I morgon är det arbetsdag, torsdag är det med och det känns bra efter all julmat att ha en proteindag i morgon...
och fast det är en bra upplagd helg i år då många tagit ledigt för att det är få mellandagar, tycker jag det ska bli skönt att åka iväg till jobbet och göra något annat ett par timmar.
Nu kanske det låter som om jag inte trivs att vara hemma men det gör jag, jag har bara en tendens att bli lite lat och bekväm av mig om jag är hemma för länge utan att ha något speciellt att göra, jag gillar att åka iväg och jobba och gatorna är tomma och jag behöver inte stressa för att passa tiden och kan kanske gå hem lite tidigare.
Jag jobbar ju på ekonomiavdelning och det är ju viktigt att en del saker och ting är klart och i ordning till årskskiftet....

Men nu är det visst pirater på gång in i tvn... Ha en mysig annandagskväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar