söndag 23 december 2012

söndag- dan före dan

Tänk om det alltid var julafon på måndagar, vad mycket tid man hade för att förberda sig på då...

inte fick jag sova så länge som jag hoppats idag också, kvart i sju vaknade jag av att vår luftrenare drog i gång- kanske hade någon av oss bubbel i magen..... tror jag ska prova med öronproppar...

en orsak till att jag inte sover bra är att jag de sista dagarna har haft mer ont i min axel och i går var det olidligt så i morse började jag dagen med att sätta på Tens maskinen, det var skönt och efteråt var det stor skillnad, det har det inte varit förut på ett tag så jag tror att behandlingen hos naprapaten har ett finger med i spelet...

Lite frukost på sängen innan jag hamnade i köket där jag gjorde två av de julsillar som Amonazona har recept på, jag gjorde senaps och örtsillen vilka jag provade redan förra året och tyckte om.

Sen gjorde jag en rödbetskesosallad:

100 gram rödbetor hackades i bitar
rev lie rödlök
strimlade lite purjo
som blandades ner i en blandning av kesella, lättmajonäs, salt och peppar.

Sen tog jag en promenad och på hemväg stannade jag till vid Hemköp, och där hade de både vit och grönkål så jag kunde gå hem och skära till min rödgröna coleslaw sallad, som nu står i press i kylen, I morgon ska det blandas med hackat äpple, persilja, kesella mm.

Efter en timme ute var det skönt att komma hem, för det var lite kallblåsigt ute...lite lunch, som var ett par skivor kalvsylta och min rödbetssallad, lite kökspyssel och så var det dags att slå in de sista julklapparna.
När jag plockade ihop de klappar som inte ska ges bort i morgon blev jag lite chockad över att jag köpt så mycket.... å andra sidan, det blir ju en del om 4 barn ska ha lika många paket...

Lite glögg till paketinslagningen, sen blev det nötytterfilé med rotfruktsgratäng till middag och då öppnade jag ett dyrt gott rött vin för att det är dagen före dopparedagen idag, men fast det var ett så gott vin blev det bara två glas.... resten sparar jag till i morgon....

Så ska det låta och en feel goodfilm på tv medan känslan av ro och lung och julstämning sprids i sinnet.....

Jag hoppas att alla jag känner också kan känna så nu, att allt är fixat och klart till i morgon....

Och så hoppas jag att alla får en lugn, skön och härlig jul.

God Natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar