tisdag 25 december 2012

Namnsdag...

det har ju jag idag.... men det brukar liksom komma i skymundan eftersom alla fokuserar på att det ju är julafton idag.
När min mamma levde brukade hon knacka på dörren på förmiddagen ( vi bodde grannar på den tiden) med en julgrupp, ofta en hon själv hade satt ihop....
Min sambo nuförtiden brukar också köpa en Ewa blomma men i år har han visst glömt bort det...... istället fick jag ju en fantastiskt julklapp så han är mer än väl förlåten för sin glömska- förresten, han kan ju inte gå till blomsteraffären heller så....
Men jag blev glad av sms gratulationen från vännen Mona i morse- tack Mona det var så rart av dig att tänka på mig i din brådska med att förbereda för dina gäster....

Jag tog en lång snabb runda efter frukosten- det var skönt att komma ut en stund och att sen i lugn och ro göra allt klart tills våra gäster- svärfar, sambons son med fästmö och barnbarn skulle komma.
Eftersom vi har lite trångt i köket när vi är så många flyttade vi in matbordet i vardagsrummet- först tyckte jag det var en tokig idé men det blev riktigt bra så nu får det stå kvar till på annandagen då mina barnbarn kommer på besök.

Jag hade gjort några Dukanalternativ till julbordet- Monas ört och senapssill, rödgrön coleslaw och en rödbets och kesosallad. Båda sillsorterna blev populära och jag fick dela med mig av receptet till Julia som speciellt gillade senapssillen..

När alla var mätta och allt var utdukat och diskmaskinen fullmatad blev det för Theo 4 år äntligen julklappsutdelning. Han hade speciellt bespetsat sig på ett jättestort paket och blev lite besviken när det var jag som fick just det.....
så nu har jag fått en fantastisk ny assistent med namn Kenwood Major Titan som ska bo på köksbänken och som kommer se till att min lilla matberedare som hittills stått till min tjänst i köket får flytta till någon annan som behöver lite hjälp....
Jag och sambon fick också en annan fantastisk? pryl till köket som enligt sambosonen som jobbar i vitvarubranschen blivit julens storsäljare- en vacumförpackningsmaskin. Den förlänger matens hållbarhet 5 gånger eftersom det inte kommer in någon syre i livsmedlen, påsarna kan användas flera gånger och man kan tex värma olika mat direkt i kokande vatten. Det blir ganska platta paket  som gör att man sparar plats i frysen och kylen, men framförallt kan vi ha stor nytta av det när vi behöver förvara torra varor i båten, som kex och hårt bröd. 
när jag tex lagar Dukanmat eller Rawfoodmat kommer jag kunna vacka en del och ändå ha fräscha råa grönsaksrätter ett par dagar efteråt och slipper äta samma saker flera dagar i rad.

I morgon tar vi paus i julmatsätandet- en varmrökt lax är inhandlad för att vi inte ska bli alldeles utleda på skinka och sill. En sovmorgon och en långpromenad tänker jag också unna mig...

Sov gott och ha en fin juldag i morgon...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar