lördag 15 december 2012

Snölördag

Hur mycket snö ska det komma i år? ja, det är nog fler än jag som undrar över det- och jag är sååååå glad att jag bor i hyreshus och slipper skotta dagarna i ända....
Jo, jag vet hur det är att bo i hus eller bostadsrätt på marken såna här dagar, man skottar och skotta och tänk inte ett dugg avundsjuk är jag...
Det jag måste skotta för att öppna garagedörrarna räcker med en skadad axel... och så måste jag hålla koll på gubbens parkeringsplats då och då.... men det överlever både jag och axeln...

Det var ett par dagar sen jag skrev, jag har haft alldeles för mycket av det riktiga livet för mig....

Att vara ensam om allt hushållsarbete tar längre tid än man tror, jag har blivit väldigt bortskämd de senaste 4 åren när vi delat på jobben här hemma, jag hade totalt glömt bort alla saker man egentligen gör och som jag alltid gjort på egen hand förut....

I går slutade jag lite tidigare, jag skulle söder om stan till Tumba och hämta lilla Viktor på dagis och sen vara barnvakt på kvällen. Han blev så glad när han såg mig och kom emot mig med stora famnen.... sen var det lite pyssligt att hitta rätt kläder och skor men till slut kunde vi promenera hem och leka med hans nya bondgårdsdjur och läsa pippi långstrump sagoböckerna....

 Det blev en ganska sen kväll, klockan var tjugo över tolv när jag tryckte ner hissen i det tysta huset och efter ett par minuter höll jag på att dö av skräck.....
precis när jag skulle ta tag i hissdörren, öppnade den sig inifrån och en dam som bor på våningen ovanför steg ut med sin lilla hund- och jag som trodde att alla sov så dags på kvällarna.....

I dag skulle det bli snöväder och Viktor skulle ha sitt 2 årskalas- alltså måste farmor åka till Tumba idag också...
Det blev en av de oförglömliga bilturerna- vid västberga ville en tankbil preja mig ur körfältet jag höll mig i, vid skärholmen kom jag ikapp en plogtraktor och samtidigt som tankbilen körde om mig, fick plogen kast och kom ut i min körbana..... tur att jag lärde mig köra bil på den tiden man fick lära sig anpassa hastigheten..... men såå rädd jag var, jag skakade i sätet jag satt i och det var jätteskönt att åka av vägen och känna att jag snart var framme....

Viktor blev glad över sina paket och pippidockan och pippihuset från farmor blev godkända......
Precis när vi skulle fika och alla sjöng Ja må han leva! blev det strömlöst och kalaset fick firas i stearinljus....

Hela tiden var jag nervös för min resa hem så jag stannade inte så länge- jag tänker inte skriva mer om den bilturen, men den var också en av det jag kommer minnas ett tag... och när jag äntligen var hemma fick jag ta fram skoveln innan jag kunde köra in bilen i garaget....

Det var skönt att komma hem- där brann värmeljusen, bordet var dukat och i ugnen stod fiskgratängen jag förberett innan jag åkte....

Middag och sen blev det lördagsmys. I morgon är det söndag och jag har inget planerat jag måste pyssla med- skulle ha åkt till sjukhuset och hälsa på sonen, men han har kommit hem idag- jag pratade med honom för ett par timmar sen, det var inget roligt- hans ord kom stötande och han sa att det var jättejobbigt att prata--- och jag tror att det är som han säger, jag hoppas han blir pigg snart....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar