fredag 7 december 2012

JULBORD

Idag var det då dags för årets julmiddag för första gången på många år, så många att ingen av oss som jobbar var med på den tiden skulle vi på ett vanligt julbord.
Att det blev så berodde på äldste chefens dotter som tyckte att det var på tiden med riktgt julbord och att hennes pappa faktiskt fick finna sig i att de flesta ville ha det- han ska ju ändå gå i pension vilket år som helst.....

Jag har vetat länge vart vi skulle och vad vi skulle äta eftersom det var jag som fick hitta ett lämpligt ställe och sköta bokningen, så mentalt har jag ställt in mig på det här sen länge....

För att förbereda mig tog jag 4 attackdagar den här veckan och grundande med lämplig Dukanmat till frukost och lättlunch, dessutom åkte jag komunalt till jobbet och tog en halvtimmes promenad från Mörby centrum istället för att åka buss...

Halv ett hade vi personalmöte med mingel vilket innebar vin eller öl, nötter och nån sorts lättsnacks... och två hämtades vi av buss som körde oss in till stadshuskajen där M/S Tranan väntade på oss med varm glögg....för att en halvtimme efteråt landa oss vid Carlshälls gård...

Tre timmar senare var vi alla mätta och lite salongsberusade- hos oss är det ok att beställa vad vi vill och hur mycket vi vill när vi är ute- jag nöjde mig med en husets snaps och en starköl och ett glas mumma....

Först tog jag en tallrik sill- 16 sorter fanns det och jag smakade en bit av alla, sen blev det laxar, sen kallskuren kött, bla rökt renhjärta med pepparrotsost och till dessert: en smal remsa av chokladkaka med jordgubbssås, lite chokladmusse, några hemlagade praliner och kaffe.

När alla bröt upp fick vi en kvarts promenad till T-banan, genom mina tidigaste barndomskvarter på söder.....en promenad från stationen här hemma uppför backen- den var tung, jag var så mätt att det kändes som jag skulle spricka, men lagom till På spåret var jag hemma och kunde slå mig ner i soffan...
I kväll blir det bara vatten för min del.....

Det blir nog ingen sen kväll jag är lite fredagstrött och i morgon blir ingen sovmorgon- halv tio ska jag vara i Upplandsväsby och  hämta min kära gubbe som äntligen får komma hem till mig igen....

Dagens mat:
frukost- kesofrutti
lättlunch- 2 skinkäggkorgar
middag- julbord


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar