måndag 31 december 2012

Näst sista dagen...

på året sov jag lite längre än vanligt, för det är inte vanligt att jag trynar till niotiden.... det var skönt men jag gillar inte när större delen av dagen förvinner för att man inte kommit upp i tid.

Fast vad är rätt tid egentligen när man är ledig och inte har något planerat och man har varit uppe till etttiden kvällen innan?

Efter den sena frukosten tog vi oss ut på varsin promenad- sambon måste ju ut en liten sväng varje dag för gåträning och jag har längtat efter en lång runda i flera dagar så jag laddade ner podavsnitt av de vinterpratare som varit och som jag missat och så gav jag mig av med sällskap av Rikard Wolf och senare blev det början på Ismal Sorans prat. Jag gillar att lyssna på radio när jag är ute och går, lite prat och lite musik och det känns som man har sällskap på färden....
Det är samma sak ute i båten, jag lyssnar hellre på radio i lurarna än att lyssna på musik hela dagarna eller på böcker- jag tappar fokus efter ett tag och lyssnar inte på vad det handlar om, när jag lyssnar på radio blir man ju avbruten när det växlar mellan prat och musik...

En timme och en dusch senare hade jag fått frisk luft, motion och energi och satte fart:
först satte jag köksmajoren i arbete för att knåda en surdegsdeg som skulle bli bröd till kärestan som älskar just surdegsbröd- vi ville prova hur det skulle bli mer ordentlig knådning och surdeg som man nu kan köpa i mjölkdisken....
Det ska jäsa en hel del, först två timmar i bunken, sen en timme på plåten.....
Resultatet?
Ja inte som köpebröd men jag tror det blir bra om jag/vi övar lite ett par gånger till, men smaken var det inte fel på, jag smakade en bit jag med.

Sen åkte jag iväg och handlade, en butik här i närheten har nyss blivit ombyggd och det lär ta ett tag innan man hittar i den och innan man kommer underfund med om vad det är de inte har.....
Hem kom jag med kräftstjärtar, roastas och annat smått och gott som skall bli vår nyårsmiddag i kväll.....
Vi firar som vanligt med oss själva och brukar äta tre rätters med lång tid emellan rätterna så det tar ett tag..... Förrätt vid fem tiden och dessert vid tio, elva.... vi håller oss lagom mätta och behöver inte äta snacks eller godis på hela kvällen.....

En stund med en bok, lite tv och middag sen tog jag tag i en hög med tvätt som behövdes strykas och som jag la in i garderoben när jag städade till jul, medan jag tittade på så ska det låta.....

ja, och så småningom somnade jag till en stund på soffan innan jag släpade mig i säng och sov gott resten av natten...

Maten i går kommer jag knappt i håg nu men lite minns jag:

frukost- kesofrutti, 1 kokt ägg
lunch- örtsillen från julafton tog slut med 1 kokt ägg
middag- fiskgratäng = torskblock + toppredd dillstuvning m champinjoner+ potatismos m ägggula
kväll- gin&tonic, te med surdegsbrödssmörgås med ost

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar