tisdag 27 december 2011

Dagen och veckan började trevlig!

Jag skulle ju till Karolinska på morgonen för att lämna prover- bilresan dit gick smidigt för vi var inte många som körde om kring vid sju, i alla fall mycket mindre bilar än vanligt. På det stora sjukhuset var det lätt att hitta en parkeringsplats och det var bara 7 personer före mig som satt och väntade på sin tur- jag hann knappt bläddra igenom Metro innan det var min tur.
Tjejen som skulle ta mian prover bad om min legitimation- Men, sa hon- man ser ju knappt att det är DU ju! Jag höll med henne- längre hår, annan hårfärg och 22 kg senare är det inte längre ett kort på mig utan på den jag en gång var... ja, men det där är ju några år sa jag, det är ju dags att byta snart! Menar du körkort? sa hon, det gäller ju till 2016! Ojsan, jag kanske får göra det lite tidigare......
Labbtjejen var jättetrevlig och vi fick en trevlig pratstund de få minuterna hon behövde för att tappa mig på blod och när jag gick sa hon- Är du farmor? inte kan man tro det- du är ju lika gammal som min mamma, hon har ju inte barnbarn på länge än..... och du verkar ju vara mycket yngre än hon är.....

Härligt med komplimanger en tidig morgon när man känner sig julgodismatsvullen och tjockast i världen.

Jag lever med en kronisk sjukdom- jag är en av de friskare patienterna och känner inte av min sjukdom så mycket, men för 4 år sen- vid trettonhelgen fick jag tarmvred och var tvungen att åka till akuten. Genom åren har jag blivit van vid att då och då få magknip, försoppningar och diareér men så ont som den där gången hade jag aldrig haft tidigare. Min kompis som skjutsade mig till akuten sa: Nu säger du som det är! Nu står du inte där och säger att det inte är så farligt! När vi stod i inskrivningsluckan och jag suckade fram till damen därinnanför vad jag hade för besvär reagerade hon inte så mycket- lite ont i magen  vid juletid är väl inte så konstigt verkade hon tycka, min kompis vid sidan knuffade mig lite...berätta nu, vad heter den där sjukdomen? Hon därbakom glaset tittade på mig---- jag har Chrons syndrom sa jag,,,,,,, och vips låg jag på en säng i ett undersökningsrum....
Hela natten fick jag sen åka fram och tillbaka till röntken- doktorn ville se hur det hela utvecklade sig- Du har tarmvred, sa han... om det inte släpper måste vi operera dig i morgon förmiddag.....
På morgonen kom nästa läkare och efter ett par timmar släppte min värk men jag fick stanna kvar för observation till dagen efter.....
Sen  dess träffar jag en professor på sjukhuset nån gång om året, och är med i ett forskningsprojekt om chrons patienter som är "friska".
Den där professon har tjatat om att jag allt borde genomgå en colonoskopi undersökning för att få en ny bedömning av magens tillstånd... jag har hela tiden nekat, men nu tycker jag att det varit så mycket trassel med magen att jag kommer tacka ja den här gången.
Jag har också sett att forskningen kommit en bit framåt om den här sjukdomen än när jag fick den för många år sen..... och då ledvärk är ett av syntomen man kan drabbas av vill jag veta om det kan vara orsak till min inflammation i axeln och värken jag fått i min tumme....
Jag har också fått veta nu att ämnesomsättningen är störd vid den här sjukdomen..... precis som den där hårmineralanalysen jag gjorde i höstas visade....... kanske är det bäst att inse att jag inte är så frisk   som jag inbillar mig,,,,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar