söndag 1 april 2012

Jag har fått svar...

...på min senaste mineralanalys...

Jag gjorde en mineralanalys i september, resultatet visade att jag lagrar kalium i kroppens vävnader istället för där det ska vara i skelettet....
Jag fick en massa kostråd och fick kombinera det så gott det gick med Dukanmaten, de allmänna råden var att äta mer proteiner, nästan inget fett och mindre kolhyrdater och det var ju inga problem att kombinera med dieten...

MEN jag fick ju inte alls äta mejeriprodukter längre...just för att inte ge kroppen möjlighet att få kalcium utan förbruka det som fanns lagrat....

Och jag har en väldigt långsam ämnesomsättning, som kan bero på dålig sköldkörtel el binjurefunktion- fast jag ju tagit prover på just sköldkörteln hos läkare som säger att det är normalt...

Det blev lite jobbigt och trist att inte få äta kesellaröror, minikeso, lättyoghurt eller fil, ost mm, inte var det lätt att hitta något att ta istället för de flesta såna varor är berikade med just kalcium....

och så fick jag äta massor med tillskott.....

Nu har jag alltså gjort prov 2 och medan jag väntat på svaret har jag passat på att äta keso, och annat jag längtat efter.....

Blev det något bra resultat?
Jag har fortfarande låg ämnesomsättning men candidan är borta!Men fast jag knappt druckit eller ätit något mejeriaktigt har kalciumhalten ökat, vilket ska vara ett tecken på att det börjar släppa från sina depåer....

Så nu har jag nya kostråd:

Ät ett proteinrikt födoämne vid varje måltid- fisk, fågel magert kött, bön och säderslagskombinationer och ägg.

Öka frekvensen mellan måltiderna

Ät måttligt med oraffinerade kolhydrater

Undvik allt socker och raffinerade kolhydrater

Undvik högvärdigt purinprotein ( lever, njure, hjärta, sardiner och lax

Minska el undvik mjölk och mjölkprodukter

Reducera intaget av matfetter och oljor

Minska intaget av fruktjuice

Undvik tillskott av kacium och D- vitamin

Och så har jag fått en lång lista på specifika livsmedel jag inte ska äta som:
Kålsorter, sojabönpr, senap, valnötter och pepparrot, vissa hårdostar, yoghurt, parmesan, broccoli, mögelost, mandlar, grädde o hasselnötter, sardiner, lax, mjölk, sill och champinjoner för att de kan bidra till att ämnesomsättningen sänks.

En lista på olika fetter jag ska undvika tex dressing, margarin, chrketurier, avokado, jordnötter, tonfisk på brk, kokosfett, kakao mm

Och en lista på mat jag ska äta MER av:

magert kött, sötpotatis, nötskav, kyckling, kalkon, fisk, vetegroddar, fasan och havegrynsgröt, rågbröd, björnbär, knäckebröd, jordgubbar, fullkornsvete, råris och vetegroddar....

Tittar jag på listorna blir jag lite glad- för det jag ska undvika är sånt jag redan slutat med ioch med Dukanmaten, och det jag ska äta mer av är sånt jag redan äter av samma Dr Dukananledning, ja förutom de där mejeriprodukterna, laxen och sillen, men de kan jag äta lite av då och då

och så är jag glad att läget i kroppen ju blivit lite bättre trots allt det senaste halvåret....

Så jag ser det som ett kvitto på att Dukanmaten varit bra för mig och får lite mer motivation att fortsätta på den inslagna vägen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar