onsdag 10 augusti 2011

i morse blev det gröt

Dukangrötreceptet som jag hittade någonstans när jag surfade på forumet och bland alla Dukanhemsidor. Kan ha varit Kinas:
3 msk Havrekli
1 msk linfrö
1 dl vatten
och en nypa salt, blandas i en skål och körs 1-1,5 min i mikron, sen blandae jag i en klick keso eller kesella och äter med en skvätt minimjölk

Sen är jag lagom mätt till tiotiden- då har jag ett kokt ägg med mig.
I går var jag ute på restaurang så jag har ingen matsäck med mig, alltså måste jag äta i vår personalmatsal. Där väljer jag det som är mest rent, utan såser och helst tillagat i ugn om det inte har något passande alternativ väljer jag deras västkustsallad - den är full med räkor, lax och musslor......och jag kan specialbeställa den utan dressing.

Middag i kväll vet jag ingenting om just nu, men i kväll är det hemmakväll och jag har vikt den till motion och matlagning.... troligen blir det omelett av nån sort....

I går kväll var jag sosm sagt på restaurang- en del undrar om det går att ha såna extravaganser för sig när man äter Dukanmat. Jag hävdar att det gör det, om man planerar och tänker till.
Jag hade själv valt ställe och kollat menyn i går och då blev det ju lite lättare- jag visste att där fanns bra sallader.... men jag har också jobbat i restaurangbranschen så jag vet att det för det mesta går att beställa lite special.. tex säga att man inte vill ha ris, potatis eller pasta, sås eller dressingar odyl. Fettfritt är kanske svårt att få till, men vet man innan vart man ska kan man kanske ringa i förväg och fråga om det finns möjlighet att få tex glutenfritt, fettreducerat mm...

I går hade jag sett fram emot en cesarsallad och planerat in en PV dag, men på plats ändrade jag mig och åt en grillad lax som serverades på en grönsaksbädd. Örtsmör fanns till i en egen lite kopp så den kunde jag undvika och de bitar sötpotatis som också fanns..... Det var stora portioner och alla blev mätta....
Till maten drack jag isvatten för jag körde, men om jag inte varit chaufför hade det ändå inte varit något problem för mig att dricka vatten... och det var ju ändå tisdag...
Efter maten blev det kaffe.....

På tal om det där med att äta på restaurang när man håller specialdiet: För ett par år sen gick jag ett program som innebar att man åt en speciell soppa för att komma till en målvikt. Starten sammanföll med en kickoff med jobbet ute i skärgården med 3 rätterslunch- då ringde jag dagen före och frågade om det var ok att jag hade med mig egen mat och om det kunde hjälpa mig att vispa till den. Det gjorde dem och serverade mig på samma sätt som mina kollegor. Ett par veckor senare var vi bjudna på lunch då en kollega fyllde 50. Jag ringde till det stället också och fick äta tillsammans med de andra....
I våras när jag precis började med Dukan första gången var vi alla på Gröna Lund och åt på Tyrol- det var inga problem där heller att förbeställa special- jag fick en räktallrik istället för de andras toast skagen och bara grönsaker till min fisk och jag kunde äta precis så som jag ville...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar