torsdag 3 maj 2012

Ablationsdagen

var inne...
upp i ottan, hade ställt klockan på halv sex men vaknade redan en timme tidigare och kunde inte sova, ändå kände jag mig lugn...
Jag skulle ju vara fastande så efter dusch och påklädning var det dags att åka iväg.....idag flöt trafiken mycket bättre än förra veckan jag var där så jag kom i tid men eftersom jag inte visste när jag skulle vara klar att åka hem stoppade jag i pengar till 19.30 för säkerhets skull....

Efter lite förberedelser med infarter, lugnande, smärtstillande och dropp rullades jag in i undersökningsrummet med röntkenapparater och bildskärmar där de kopplade på EKG och syremätare, så kom läkaren och gav mig bedövning och gjorde ingångshålet i jumsken där han sen förde in sina instrument....

Jag har haft problem med att jag får hjärtrusningar som orsakas av en extra ledningsbana för det elsystem som styr hjärtat, och det var för att sätta stopp för extraslag måste man försöka hitta det stället för att där göra ett stopp i form av ett bränt eller fryst ärr.

Så först retade man igång min hjärtklappning, sen frös man ett ärr i ledningsbanan, sen försökte man reta igång det igen och hittade ett nytt ställe att frysa på, sen testade de igen och då kunde de konstater att de troligen botat mig.
 Troligen därför att man kan veta riktigt säkert, men de är säkra till 95% i alla fall. Nu slipper jag äta mer medicin mera och framförallt slipper jag vara rädd att råka ut för de där attackerna med hög puls....

Efteråt fick jag ligga flera timmar, först med en tyngs på jumsken och  sen med huvudet lite i högläge ett par timmar innan jag fick gå upp. Och vid femtiden var jag hemma. Nu blir det några dagars konvalicens och jag måste tänka på att inte lyfta saker- max 1 kg, och så får jag inte sporta, träna, gå i trappor eller annat som kan fresta på- det är såret i just jumsken som är det oroande just nu- hjärtat är det inget fel alls på...

Och jag som varit ganska orolig för den här undersökningen och behandlingen är helt förundrad, det var inte alls så otäckt som jag inbillat mig.

Dagens mat blev det lite hipp som happ med och det märker jag nu för jag är godis och plocksugen så det heter duga, och lite choklad och jag unnat mig, men på nåt sätt får det vara så idag, i morgon däremot blir det en riktigt proteindag.

Frukost- ingen, eftersom jag skulle vara fastande, på avdelningen efteråt fick jag dricka en kopp kaffe liggandes i sängen ( fick inte lyfta huvudet)

lunch- kokt panerad vit fisk med kokta grönsaker och en lite klick potatismos, en kiwi- liggandes på rygg med huvuddelen av sängen något lyft..

mellis- en kopp kaffe, ett glas äppeljucie- jag fick röra lite på mig

middag- två pannkakor med sylt och vaniljglass, light dryck, kaffe och några bitar choklad,
kvällis- lite beef jerky när jag tittade på tv

1 kommentar:

  1. Jag tror nog att ditt ingrep var värre än mitt, i alla fall tidsmässigt.
    Svar: Läkaren rekommenderade att jag skulle göra om det vartannat, vart tredje år!
    Men om 2-3 veckor får jag svar på proverna de tog, hoppas det inte visar att jag behöver göra något tidigare.

    SvaraRadera