torsdag 10 maj 2012

Att vänja sig....

Vad veckorna går fort, idag är det torsdag och proteindag igen.....  tänk vad man lätt vänjer sig med nya vanor och rutiner- för ett år sen funderade inte jag så mycket på att det var torsdag eller inte förutom att sambon då ofta vill göra pannkakor till middag.

Och idag har det gått en vecka sen jag gjorde min ablation, såg att "hålen" i ljumsken fortfarande inte är riktigt läkta än så jag tar det lugnt idag också med träning...

Idag lämnade jag in bilen hos www.svedbergsbil.se i Bromsten på väg till jobbet, de ska titta till ACn som verkar lite trött på min bil.
 Svedbergs är den verkstad som för det mesta tar hand om min bil när det är något problem för jag tycker det är en bra verkstad med trevliga killar som jobbar där, och när de får låna min bil får jag låna en annan av dem under tiden så jag kan ta mig till jobbet.
Oftast är den där lånebilen en mindre bil av samma märke som den jag själv kör, men idag fick jag köra en Fiat Punto!
 Det var väl ingen drömbil direkt men jag kom att tänka på hur mycket de sk småbilarna har förändrats till det bättre på senare år. Den här bilen kändes liten och gammalmodig, vindrutan satt nästan i nästan kändes det som och i backspeglarna såg man inte så bra heller....

och för bara två år sen körde jag omkring i en liten gammal bil och tyckte att den dög till mig för den rullade ju ialla fall....
Men nu har jag vant mig med en nyare årgång och jag kände hur lycklig jag är nu som har möjlighet att få köra en nyare bil....

En annan sak jag har tänkt på att jag har vant mig med, det är den nya kropp jag fått efter att ha gått ner i vikt, jag har ju hållit min målvikt någotsånär i alla fall ett halvår nu och vant mig med att den är som den blivit.... jag tycker ju att jag är som jag alltid har varit..... men tar jag på mig kläderna från förra sommaren ser jag ju att det inte är så.....

och för några veckor sen försökte jag lyfta en dunk med disel som vägde 20 kg- hu vad det var tungt, så där mycket släpade jag omkring med på kroppen för inte så hemskt länge sen....

Vilken dag som helst måste jag iväg och shoppa lite nytt till garderoben- mina gamla sommarbyxor är alldeles för stora, och jeansen jag har nu som jag köpte i vinter är också lite stora i midjan och på baken nu- men det har jag ju också vant mig med, så jag tänker inte så mycket på det....

Hämtade bilen på verkstaden på hemvägen- de måste beställa delar för att laga min AC, bara delen kostar runt 4000, så den där shoppingen får nog vänta ett tag till....

Kvällen har ägnats i köket- jag var så sugen på att baka och pyssla lite, nu har jag gjort köttfärspaj, Dukanskorpor som jag modifierade lite med att sätta till lite pressad citron och krossat linfrö och snart gräddas surdegsbröd som just nu står på sin sista jäsning, om en timme ska den in i ugnen så vid halv elva tiden är det klart.
och så har jag provat ett recept på lördagsgodis från mi nRaw food kokbok- en sorts chokladbollar gjorda av valnötter, russin, honung, kakao och lite salt - och fast det är Pdag idag så har jag smakat på en- de är uuuuunderbart goda och alldeles alldeles odukaniska....

Men är man som jag i fjärde fasen får man ju äta vad man vill då och då....

Dagens mat!

Frukost: Dukangaletter av 2 ägg och 3 msk havrekli, 4 skivor kalkonpastramis, vatten och kaffe

Lunch: Hamburgare, 1 dl keso kryddad med grillkrydda och med ett hackat ägg i blandat, vatten och kaffe

Mellis: En kopp te

Middag: ? Guben min äter väl pannkakor, kanske gör jag dukanplättar, så får vi lite samma lika....
Jo då Dukanpannkakor, det receptet med proteinpulver i blev det och till det fräste jag upp ett paket kalkonbacon- mmmm det var jätte gott och jag blev jättemätt....

2 kommentarer:

  1. Även om det inte är skoj så är det nog bra att komma ihåg att man faktiskt har varit överviktig en gång, så att man inte hamnar där igen.
    Min "dunk" väger ju mer än 20 kilo, och det vill man ju inte släpa omkring på.

    SvaraRadera
  2. Min dunk väger ju också ett par kilo mer egentligen, men om 20 kg är så tungt så blir det ju ännu mer fantastiskt att tänka sig att man vägde så mycket mer en gång i tiden...

    SvaraRadera