måndag 16 juli 2012

Äntligen....

Sov som en prinsessa men vaknade lite tidigare än jag tänkt mig, trodde jag skulle vara jättetrött och få släpa mig upp men vid fem slog jag upp mina blå- klarvaken.

Gick upp och gjorde en sak jag velat göra hela våren - jag tog en morgonpromenad.
Lite folktomt på gatorna och parkvägarna kvart över fem på morgonen var det och när en kille med cykel helt plötsligt stod vid en buske och fingrade på en mobil blev jag lite på min vakt, kanske inte så bra ide att vara ute så där när man är ensam hemma, det skulle ju ta ett tag innan nån saknade mig......

Men allra först gjorde jag det jag bävat inför senaste veckan- ställde mig på vågen!
Och ja, jag har gått upp lite sen slutet av maj men det var inte alls så farligt attackdagar den här veckan ska nog få stil på den här tjocktanten....Som nu väger 3 kg mer än min tillåtna övre gräns.

Kvart i sex var jag hemma och tog en skön sval dusch, jag har ju vant mig med ett kallt morgondopp och jag tyckte jag vred av allt varmvatten för att vattnet skulle bli så svalt som möjligt och jag skulle få samma effekt som efter ett bad.

Sen har jag njutit av min frukost:

Galett med kalkonskivor
Lättvikt med Linfrön
1 kopp nespresso
1 stort glas vatten


Nu ska jag åka till jobbet med min matsäck, jag uppdaterar under dagen.....


Lunch: Grillad kycklingfilé med en kesellasås kryddad med dijon och rose´peppar, vatten

Em fika: Galett med kanel och canderel, grönt te

Middag på balkongen: Ungslagad torsk med en röra av minkeso med crabfish, och lite dukanmajonäs, vatten...

På väg från jobbet stannade jag vid BrommaBloks och strosade lite planlöst in och ut i butikerna som alla hade reaskyltar, just nu är jag inte så sugen på att shoppa men titta lite kan man ju...
Stannade på ett ställe och tittade på leksaker och funderade på om jag skulle passa på att köpa barnbarnspresenter, men jag hittade inte något passande till var och en och struntade i det.
Snart är det ju dagisstart och då kanske det behövs lite nytt i deras garderober istället för mer leksaker att trampa på....

Efter middagen gjorde jag iordning min mjukost, halva satsen smaksatte jag med lite persilade som är en av mina favoritkryddor den andra med rosepeppar som också är gott... i helgen blir det kanske lite grillning, då passar ialla fall rosepepparsmaken bra istället för sås. När jag ändå var farten i köket gjorde jag lite Dukanmajonäs, den har jag aldrig provat förut men det blev gott och jag duttade på ett par klickar ovanpå fisken....

Receptet till Dukans majonäs står i boken, men så här gör man:

1 hårtkokt ägg mosas och blandas med 50 gr kesella till en röra, smaksätt med salt, peppar och 1 tsk dijonsenap

Sen tog jag hand om kycklingen och köttfärsen jag lagade i går och eftersom jag gjorde storkok på fisken idag så har jag nu färdig mat i porttionsförpackningar i frysen....
Tänk om jag varit så här förberedd förra gången det begav sig, skönt att bara plocka fram det man ska ha och så slipper jag stressen med att komma hem sent och behöva vänta på att maten ska bli klar.....

Det blev en lång dag det här, nu är det dags för mig att komma i säng så jag får min skönhetssömn....

Gońatt alla, ha en bra tisdag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar