söndag 18 mars 2012

Borta bra men hemma bäst!

Så var jag tillbaka igen i den andra delen av den tredje fasen- konsolideringens dag 54/90, nöjd med att vara hemma igen efter en intensiv och trevlig semestervecka hos en ungersk familj i Slovakien.
Att ha förmånen att bo i en familj när man är utomlands har både för och nackdelar, det här var 5.e gången jag var och hälsade på, så jag visste vad som väntade - mamman Marias omsorger om sina gäster vet inga gränser och eftersom hon älskar att laga mat blir det både det ena och andra delikatesserna från det ungersk- slovakiska köket.
Familjen bor i en liten stad på landet där alla har sina egna höns, kaniner,ankor, grisar, växthus och grönsaksland bakom huset. Alla matrester från hushållet går direkt tillbaka som mat till djuren.
När jag var där förra gången för fyra år sen var det ju före min viktminskning och jag vägde tjugotvå kilo mer än nu, den gången kom jag hem mer än 4 kilo tyngre än innan jag reste och det ville jag absolut inte vara med om igen, därför blev jag glatt överraskad när jag vägde mig i morse och såg att vågen stannade på 78.4- lika mycket som före de förebyggande proteindagarna innan resan och under min önskade övreviktgräns på 78,5.

Hela veckan har jag skrivit matdagbok för att hålla koll på vad jag ätit och mina frukstar har varit: havrekligröt eller yoghurt med havrekli i, 1-2 smörgåsar med köttpålägg och grönsaker, kaffe
Luncherna har varit huvudmål som alltid börjat med en soppa av något slag tex med grönsaker eller bönor och med kokt kött som tillbehör, sen fisk eller kött - gryta eller friterat, en gång kinamat på restaurang...
kvällsmål: kokta ägg, smörgås
mellis: kaffe o kaka, frukt

Lidl hade skandinavisk vecka och därför bjöd jag på svensk middag en kväll: inlagd sill, kokt potatis, köttbullar och brunsås och lingonsylt och så gjorde jag en potatisgratäng för det var en rätt mamman Maria kom ihåg från sitt besök i Sverige som hon gärna ville äta igen.
till kaffet hade vi köpt damsugare och mazariner och de var försvinnande goda!

Jag har druckit mycket- vatten
och träningskläderna var med så jag har kunnat gå mina långa raska rundor så gott som varje dag- och på hela veckan gick jag minst 37,5 km- det var några promenader jag inte startade mitt sporttracker för att inte mobilen var med....

Jag har haft trevligt, träffat många människor igen. kopplat av och läst, suttit i solen och läst och tränat styrketräning i form av lyft av 8kg barnbarn....

Kom hem sent i går kväll och dagen idag har ägnats åt uppackning, tvätt och att bara vara hemmaskönkänslan... en lite sväng med svärfar med fika och bulle har det också blivit, alltså ingen bra matordning alls..... men middag i kväll blir lammfilé, sallad och ris

i morgon är det måndag och arbetsvecka igen..... och jag tänkte ta mig en proteindag så jag kommer in i mina gamla vanor igen....

1 kommentar:

  1. hej hej.. hittade dig då jag googlade efter dukan-bloggar =)
    är lite nyfiken på detta sätt att leva. hur funkar det tycker du?
    går du ner nåt?

    kramkram

    SvaraRadera