söndag 20 januari 2013

Söndagsbesök


Idag blev det ingen sovmorgon, inget mys med gubben eller sen frukost för idag var vi klara att åka för att träna redan kl tio....

Straxt efter tolv var vi hemma och jag körde in sambon i duschen medan jag drog runt med dammsugaren- kl ett skulle min pappa och hans särbo komma på besök och jag ville hyfsa till lite....
jag hade själv precis ställt undan sugmaskingen och duschat när jag halv ett tittade ut genom fönstret och såg en bekant figur streta därnere på trottoaren.
- Att de alltid kommer en halvtimme förtidigt!!!????

Ja, de har ju en bit att köra förståss..ända från orminge är det kanske svårt att planera.....

Jag hade precis sagt att kära gubben skulle ta sig en knäckemacka med inlagd strömming och tänkt ta ett carlsbröd med kokt ägg....eftersom vi nyss tränat och inte skulle hinna äta lunch.....men vi hann båda äta stående vid diskbänken och jag började fundera på om jag sett i syne därute för inte kom det någon och ringde på dörren....
istället ringde telefonen, och det var pappa som undrade vilket portnummer vi bodde i- de hade gått till helt fel hus.....

När de kom hade de med sig en fin blomma, som jag aldrig sett förut, lite liknande en orkideé med ett Lycka till kort med en båt på..... en försenad förlovningsgratulation....
De hade bakat en sockerkaka som de hade med sig också.....


Vi träffas ju inte så ofta men det var skönt att sitta och prata med dem i lugn och ro ett par timmar...          


När de åkt, tog jag bilen och åkte till Barkarby där Maria- mina barnbarns mamma och jag bestämt att träffas kl 4 och köpa nya vinterkänger till killarna-  Det var ganska utplockat bland storlekarna, men till slut hittade vi rätt storlek till båda grabbarna, som absolut ville ha på sig de nya skorna på en gång- Tänk att de blir så glada varje gång vi shoppar åt dem.
Jag hade tagit med mig två påsar bullar från frysen, för frysen är proppfull och jag vill gärna baka...
De här bullarna var de ju med och bakade sist de var hos mig och de blev nog lika glada över bullarna som över stövlarna.

Så var det dags för middag- vart tog den här dagen vägen?
Lax i ugn med den räksås Amonazona gjorde häromdagen- Åh  vad det var gott!

jag gjorde 4 stora laxbitar och tänkte att det skulle räcka gott och väl till lunch för mig i morgon, men kära sambon tyckte att det var så gott att han tog om, han tyckte nog efteråt att han ätit lite för mcyket, men tröstade sig med att det var nyttig och mager mat- till mig blev det en halv bit lax kvar ungefär men det fanns en del sås över, så i morgon blir det räksås med lax.... eller räksoppa med lax kanske?
Så här gjorde jag:

4 bitar Lax lades i en ugnsfast form, saltades och citronpepprades och ställdes in i 200 gr varm ugn.

Under tiden gjorde jag sås:

1 grönssaksbuljong tärning smältes med 2 dl vatten
2 dl 4% keldagrädde och 1 halv tub räkost 3% rördes ned
reddes av med 1 msk maizena och fick koka upp

1/2 kruka klippt till och 1/2 kg skalade räkor rördes i.

När fisken var nästan klar, hällde jag över sås så att det täckte fisken och strödde över mager riven ost.
Rätten fick gratineras tills den fått fin färg.

Nu blir det planering av nästa veckas mat, det blir 4 proteindagar i rad igen och sen 3 PV dagar.
Det är inga speciella arrangemang planerade i veckan så det blir en vanlig arbestvecka kort och gott.

Dagens mat:

Frukost:
grön smothie
(det är grönsaksdag och jag har längtat så spenat, 1 dl hallon, proteinpulver, havrekli, psylliumfrönmixades till smothie )

Lunch:
En bit Carlsbröd bredd med kaviar och ett skivat kokt ägg på, kaffe och en skiva sockerkaka

Middag:
Lax med räksås

Träning:
30 min på löpbandet i bra tempo= 3 km, 20 min cykling samt styrketräning.

1 kommentar:

  1. Glömde ju skriva här att jag är väldigt nöjd med den där såsen och extra nöjd över att både din och min gubbe gav tummen upp, ja min tös tyckte också om den.
    Den gör jag igen nän dag, det finns ju en halv tub ost i kylen och räkor i frysen.
    Färska räkorna jag köpte vill jag äta som de är.

    SvaraRadera