torsdag 23 augusti 2012

Regnet det bara öste ner...

igår kväll på vägen till Sigtuna där jag hade bokad bord för grillbuffé, sen höll det upp och så öste det ner igen.
jag hade lite bekymmer om vad jag skulle ha för kläder på mig, men det fick bli långbyxor, långärmat och jacka och i väskan stoppade jag ner strumpor och en tröja för jag visste ju vart vi skulle och att vi skulle sitta ute.


Grillningen var i Sigtunastiftelsens rosenträdgård som är en fyrkantig yta med rosplanteringar och en springbrunn i mitten. Trädgården omringas av en pergola med pelare och valv där det klättrar vildvin och i själva gången hade de dukat och i en gång stod grillarna och buffén.

Eftersom jag körde slapp jag välja vad jag ville ha för alkoholhaltigt i glasen, så de blev bubbelvatten för min del.
Jag åt sallad, rattatoille, lite guccamole, en bit urgod lax, en kycklingfilé, en bit entrecote och en bit fläskkött. Man fick ju så klart äta hur mycket man ville och det är konstigt att man dras med i det där, att äta lite till bara för att man får och kan....
å andra sidan var det ju en hel del jag inte åt heller  som beasås, potatis, bröd och smör tex.

Och fast man åt mer än det man borde och var mätt som en Björn innan han går i ide, så tackade jag inte nej till desserten som var en vitchokladmousse med färska bär.
Speciellt bären var som hämtade direkt från busken och var så goda....

Det blev ganska sen och vi var inte hemma förrän vid halv elva tiden men vad gjorde det? Vi hade haft en väldigt trevligkväll trots väder och vind.

I morse var jag inte ett dugg hungrig, jag tyckte inte det var någon idé att ställa mig på vågen och efter lunch pajade min mage.....

Idag har det fortsatt att regna, och när jag var ute på min lunchpromenad insåg jag att det där ordspråket om väder och  kläder är helt riktigt... Jag var genomblöt eftersom vi överraskades av en regnskur, naturligtvis när vi var som längst bort på vår runda så det inte var någon idé att vända...
tur att jag hade lite ombyte på jobbet och kunde hänga mina kläder på tork....

Känns lite som hemma- tvätten på hängning och jag går omkring i mjuka träningsbyxor.....

I kväll ska bilen servas- jag kör den till sonens kompis, sonen skjutsar hem mig och sen åker jag och min lilla gubbe och hämtar bilen när den är klar.....och åker och handlar till helgen....
Jag skulle så gärna vilja tillbringa kvällen i köket med mat och bak, men det kommer inte bli tid med det förrän på söndag troligen....

Det blev lite snärjigt- först till Väsby med bilen, blev hemsksjutsad av sonen, stekte pannkakor och åt middag medan sambon hämtade sin son med sambo som kom hem med vår båt, de skjutsades hem och så hämtade vi bilen, som nu fått sin service och kan köra om kring mig lite till med ny olja och fräscha filter.
När jag kom hem gjorde jag en Carlsbrödssats för det kan vara gott att ha en macka i helgen- just nu är det det ända som är fixat för vi hann liksom inte handla i kväll så det får vi göra i morgon innan vi åker om vi åker i morgon.... ja, ut med båten- men ni som känner mig förstod väl att det var det jag menade...

och så har jag blivit smått galen på min padda- jag vill göra nya före och efterbilder till bloggen och FB gruppen, men bilderna finns i min iphone så jag mailade dem till mig själv, den första bilden gick bra att spara och använda men när jag skulle fixa den andra gick den inte att öppna i min hotmai, den bara står och "läser in" ... och jag vill ha in den i paddan för där har jag collageappen ju- suck, suck!

Ja, jag behöver ju inte vara sysslolös speciellt ofta jag inte....

Idag är det ju torsdag och i Dukanvärlden har man proteindag- så även jag, det här har jag ätit idag:

Frukost- 1 galett med kalkonskivor

Lunch- strömming och en röra av keso, kesella, persillade och persilja

Middag- blir nog pannakaka med nån god förgyllning- ja det blev pannkakor och förgyllningen det var en röra av keso och kesella smaksatt med lite canderell, äkta vanilj,kanel och lite gojifrön och så lyckade jag till det lite och blandade i lite solrosfrön- jag var väldigt sugen på att ha i hackade nötter, men fröna fick duga istället....

Hoppas att ni alla har en bra proteindag och att ni som bor i Stockholm inte är allt för deppiga av vädret- ovan molnen är himlen alltid blå! Och även om det är svårt att tro det just nu- efter regn kommer alltid solsken- förr eller senare....

Ha en trevlig kväll- det ska jag försöka ha!

kram

2 kommentarer:

  1. Vad fint det såg ut, där har jag aldrig varit vad jag vet.
    Jag deppar inte av något väder, här har det varit fint nästan hela dagen, några droppar vid lunchtid annars strålande sol och visserligen friska vindar.
    Svar: Jo, jag googlade på Kirkuk, och det är en provins och stad i norra Irak.
    Fast det står ju restaurang och kolgrill på svenska, så när man kommer in kanske det finns menyer på svenska, men jag gick inte in.
    Så inga öppettider på utsidan dock, vi får undersöka det närmre.
    Kan halal vara Dukan approved tro?

    SvaraRadera
  2. om rituellt slaktat klött ingick i min diet- då skulle jag vara riktigt tunn och mager....

    SvaraRadera