torsdag 16 augusti 2012

Torsdag- Proteindag 4/5

Torsdagar är ju den Dukanska officilla proteindagen med stort P, men just den här veckan är det den 4.e av mina 5 attackdagar.

Vaknade straxt innan klockradion körde igång med stela ben, ömmande magmuskler och värk i axeln.- Magmusklerna och benen kan jag förstå att de gav sig till känna- yogan i tisdags och cyklingen i går- men min axel? Lite orolig för att jag retat igång den gamla inflammationen och lite komiskt att jag fått ont i axeln av en cykeltur.... eller så är det yogan som retat upp den...

Vågen visade sig stå på min sida men jag funderar över det faktum att jag inte får igång magen förrän jag är på jobbet..... det skulle ju vara ännu roligare att väga sig efter det toabesöket... men det spelar ju egentligen ingen roll så länge magen inte ställt sig i parkeringläge som den brukar och vikten går nedåt.
I morgon blir det veckovägning och uppdatering på viktkurvan, egentligen skulle det göras på lördag men då är jag långt ifrån vågen vid en brygga någonstans istället....

Planerna för dagen är:
Att komma ut på lunchrörelse- check= 2 km skönt i solen som äntligen hittat fram ur dimman

Handla efter jobbet= check, stannade på Willys i Rissne som omväxling

Baka Carlsbröd till helgen= också gjort, står på plåten och svalnar

Packa till helgen och kanske åka ner till båten med det vi ska ha med oss= ska packa mina egna grejor när jag skrivit klart för kvällen om en stund.

Ta reda på tvätten jag inte har haft tid med sen i måndags då jag hade tvättstugan= det mesta ligger nog kvar till på söndag i kassarna, men det som ska i packningen ska jag snart packa ner

Och om jag får en halvtimme över ska jag damsuga bilen så jag bli klar med det veckoprpojektet= den här punkten får vänta till kommande vecka.

Planerna för dagens mat:
Frukost- Galett med kalkonskivor, vatten, te

Mellis- Lättfil med psyllium, kanel och kardemumma

Lunch- Ungslagad havreklipanerad torsk med "skagen"röra

Mellis-Skinkrullar och kokt ägg= blev inget mellis för jag fick ont i magen efter halv3 fikat.

Middag- Kyckling med kesoröra= Kycklingtortilla: En grillad kycklingfilé skars i småbitar och "stektes" i teflonpanna med lite strimlad rödlök.
Gjorde en äggstanning av 2 ägg och en skvätt lättmjölk som jag hällde över den varma kycklingen.
Allt fick stanna sig och vändes upp på en tallrik och ströddes över med hackad persilja.

Det var planerna för den fjärde dagen, jag berättar senare om hur det gått och hur det blir....

Lunchrapport:
Kort promenad i solen utan sällskap idag också så jag lyssnade på musik.
Fisken och röran var jättegod, så här lagade jag den:
Fisken la jag i en ugnsform, kryddade med lite salt och citronpeppar, strödde över havrekli och sesamfrön och droppade över pressad citron.
Sen fick den stå i 175 gr en stund tills den var klar.

Röran:
Hackade crabfish, blandade en röra med kesella, dill, dijonsenap, en nypa canderel och lite hackad rödlök.
När röran smakade bra blandade jag ner crabfish hacket

Jag improviserar när jag lagar mat, utgår från de råvaror som finns och nu de regler man bör hålla sig till när man håller diet, därför är mina recept sällan angivna i exakta mått att hålla sig till. Jag skriver hur och vad jag gör mest för att du som läser ska få lite inspiration till din egen matlagning.

Förut har jag arbetat som kokerska och kallskänka så grunderna sitter ju i bakhuvudet. Då jobbade man oftast med exakta uträknade recept för att maten alltid skulle smaka likadant och ekonomin inte skulle hamna utaför budgeten...
Så nån sorts arbetsskada kanske det kan liknas med att man gärna gör som man vill...;)

När jag kom hem från Willys med mina kassar var jag jättehungrig, jag hade ju inte ätit något mellis eftersom jag mådde lite illa- så jag ställde mig meddetsamma vid spisen och gjorde min middag. När jag ändå var i köket fixade jag calsbröd, ett par galetter, och gjorde en tortilla att ha till lunch i morgon.
Röjde i köket och nu sitter jag här på balkongen och tittar på solen som går ner över taken och mina pelargoner...
är lite trött och seg, men ska ändå plocka ihop min packning när jag skrivit klart här för idag.....
Tänker försöka komma isäng vid tiotiden, det har blivit så många sena kvällar den sista tiden.
I morgon sticker vi ut i båten, vi ska först till båtklubbens klubbvik och sen kanske till Birka/Björkö för att träffa ett par som seglat hit via Göta kanal från Holland. Det som är speciellt med dem är att de har en likadan båt som vi har. Den finns inte i så många exemplar och de flesta finns i Stockholm och i Mälaren, vilket kanske inte är så konstigt då den byggdes i Södertälje.....

Den här attack veckan har gått bra, och nu har jag planerat allt jag ska äta i helgen så att jag inte sitter där helt plötsligt och har ätit en massa obra saker när helgen är över.
Så här gjorde jag när jag började med Dukan från allra första gången och det gick ju bra då också.....
men det ska bli himla gott med grönsaker på lördag, det ska det.


Håller tummarna för alla andra som kämpar med sin proteindag idag och hoppas att ni alla får en fantastiskt fin torsdag.

Kram Ewa

1 kommentar:

  1. Jag lagar också oftast mat på en höft med vad som finns hemma, och oftast blir det riktigt bra.
    Min dotter sa igår att jag skulle skriva en egen kokbok, och att hon ville ta bilder på maten och att pappa kunde sköta tryckeriet. Haha, det vore en kul grej, men det finns ju så oootroooligt mycket kokböcker så jag vet inte hur jag skulle utmärka mig.
    Dukanmat på en höft liksom;)
    Svar: Du har varit duktig, jag har inte lyckats till 100% tyvärr, men jag hoppas det blir bra resultat i alla fall.
    Det var skönt att jobba hemifrån och slippa ge sig ut i stora staden när jag kände mig så hängig, men nu är det rätt OK, tagit 2 värktabletter under dagen och har bara lite pannknack, men det kan ju bero på det tryckande vädret.

    SvaraRadera