tisdag 21 augusti 2012

Tisdag P-dag

Vaknade till en grå och murrig dag, redan vid femtiden, en av de första tankarna var Vad ska jag äta idag?
- Jag har ju ingenting förberett, andra tanken var den där kycklingen som jag lade för att tina igår, den skulle ju ner i marinad för att lagas i kväll till middag.....åhhh nu kommer den kanske bli dålig.....
Lunchen fixar sig, jag har visst lite fisk i frysen sen förra veckan...... men - just ja! jag har ju yoga i kväll och måste äta senast fyra på jobbet- Vad ska jag då äta????

Att man kan tänka så mycket innan man vaknar.....
Jag gick upp och kryddade på kycklingen och ställde in den i ugnen på lagom värme, den var fortfarande lite halvfryst så den fick tina klar i ugnen medan den blev varm....

Sen kröp jag ner en stund i sängen och väntade på att klockan skulle ringa, för jag lite trött var jag fortfarande....

Så småningom fick min hungriga mage frukost och jag kom i väg till jobbet....

De senaste dagarna har jag fnulat och funderat lite, Jag är ju egentligen klar med min viktminskning även om jag just nu jobbar på att bli av med semesterkilon jag fått av att dricka vin till maten flera gånger i veckan, äta bröd med bregott och leverpastej, tagit ett glas wiskey eller en gin& tonic med nötter för middagarna  och högst en glass i veckan de fyra veckor jag var på segelsemster.
Jag visste redan inna jag klev på båten att jag förutom alla synder jag skulle hänfalla mig åt inte ens skulle räkna med att motionera den minimi fastlagda halvtimmen man bör varje dag....

Så tänker jag- min vikt har hållit sig någonlunda stabilt runt 78 sen i slutet av crusiefasen, det är en vikt jag varit nöjd med då jag mådde bra i det spannet. Jag är ju ganska lång- 1.73 sådär och ganska gammal +55 så målet var ju aldrig att bli smal som en 20-åring, utan slippa besvären av mitt onda knä och min utslitna axeln.
Mitt mål var att bli av med en hälsofarlig övervikt, att få regelbundna motionsvanor för att må bra och vara en glad och go människa....

När jag började med Dukandieten för ungefär 1,5 år sen fanns inte så mycket information kring dieten- jag googlade och hittade Dukan.uk där jag gjorde min viktkurveuträkning, det fanns ett häfte man kunde köpa som Tina ( hon med kokboken) hade gjort med den grundläggande informationen och så fanns Dukanforum24. Där man kunde hitta tips och råd hur andra gjort och någras hemsidor.....

Jag började också blogga och hängde på forumet varje dag.... följde råden i Tinas häfte och tappade kilon.....
Attack, crusie och nästan hela stabiliseringsfasen var över innan Annette startade Dukangruppen på FB, innan det fanns appar till smartphones, innan Dukanboken kom ut på svenska.
Under det senaste året har Dukan exploderat och det är många som provar världens bästa diet....

Vi är alla olika, vi har olika anledningar till varför vi har fått vår övervikt och det finns hur många anledningar som helst att vilja bli av med de där kilona som är för många, alla människor fungerar på sitt sätt, det finns inget rätt eller fel sätt att gå ner i vikt. Dukans diet har passat mig väldigt bra, men den kanske inte passar alla.

Ett tag fick jag inte äta några mejeriprodukter tex- på grund av att min kropp lagrar kalcum i musklerna istället för i skelettet med följd av att jag får inflammation i lederna och blir benskör- jag fick veta att jag led av candida- en svamp som lever på kolhydrater och socker, jag hade låg omsättning och skulle avstå från en massa saker som tex lax....
Det var månader då det var jobbigt att hålla sig strixt till dieten- för även om jag har kolesterolvärden som är ovanliga i min ålder är det tråkigt att bara ha ägg som tillbehör till fisken eller köttet..... och ja, det fanns dagar som jag inte åt strikt enligt Dukans regler, men jag har hela tiden varit noga med att berätta det när jag har bloggat.....

De senaste veckorna har det kännts som om jag inte riktigt platsar i gänget- kanske är det för att de flesta aktiva på FB gruppens sida är i attack eller crusiefasen och jag som egentligen är i sista fasen inte har nåt där att göra, då alla disskutioner handlar om vem som gått ner fortast och mest på kortast tid genom att följa boken och dess regler slaviskt.....
Det har ju aldrig varit min meing att vara bäst eller värst för är det något jag inte är så är det en tävlingsmänniska.
Jag ville bara gå ner i vikt, och blogga för att kunna hjälpa andra på vägen.....jag tänker fortsätta min väg på mitt sätt och jag tänker fortsätta vara nöjd med vad jag uppnått med hjälp av Dukandieten.....

Vad glad jag är att jag har min blogg-- för här får jag ju skriva precis vad jag vill.

Om du är en av de som inte provat Dukandieten men som nu hittat min blogg när du googlar runt efter information, då är mitt råd: prova! jag lovar inte att dieten passar dig men om du inte provar vet du inte- jag tycker att den är ett fantastiskt sätt att gå ner i vikt och förändra sitt liv på...

Hoppas att ni alla andra som också kämpar för att nå era mål får en fin och bra tisdag- det tänker jag ha!

1 kommentar:

  1. Bra skrivet Ewa, jag har också funderat en del idag av samma anledning som du, fast jag bara befinner mig i fas 3.
    Jag vill inte vara värst eller bäst (när det gäller Dukan i alla fall;-)) men jag tycker jag gör det bra och har ju lyckats inspirera folk med mitt sätt att vara.
    Nu undrar jag om inte det är dags att återgå till forumet, jag har inte tid med både FB och forumet, där kände man sig välkommen och uppskattad.
    Kanske man borde uppdatera framgångstråden.
    I vilket fall ska jag INTE sticka fram hakan i FB, där håller det på att bli ett A och B lag, och jag vill onte vara i något sv dem:(

    SvaraRadera