lördag 24 november 2012

Middag hos pappsen...

Vi skulle ta med oss svärfar och åka till pappa på fars dag var det tänkt, men så blev han lite förkyld och vi sköt upp det till idag istället så han fick bli piggare. Men idag fick vi åka utan svärfar för han var på julmarknad och sålde sina slöjdalster.
Pappa bor en bit från Stockholm i en liten by öster om Uppsala dit vi flyttade när jag gick i femman, och jag upplevde livets första stora besvikelse när jag insåg att livet på landet inte alls var som i boken om Bullerbybarnen...
Jag flyttade ju hemifrån redan som 16 åring men flyttade tillbaka och bodde granne med mina föräldrar i många år med min familj.....
Pappa bor kvar i huset han och mamma byggde och att åka till honom är att åka tillbaka både till en lite rörig tonårstid och de jobbiga åren innan jag tog mitt pick och pack och började om mitt liv på egen hand....

Idag hade vi med oss en gryta med äkta chili con carne som min käre kock lagade till i går. Äkta chili är gjort på smått skurna bitar av rostbiff och starkt kryddad av chilli, kumming, salt och ja, jag vet inte allt.....
På slutet har man i kidneybönor och sen serveras den med bröd och sallad... ganska bra mat alltså om man låter bli brödet....

Pappas särbo hade bakade en äppelkaka som jag smakade en bit av, den var jättejättegor och jag fick recpetet- men det ska jag spara tills den dag jag är tillbaka på min målvikt, någon gång i den obestämda framtiden som hägrar därborta....

Vi, eller min sambo hjälpte pappa att få lite ordning på hans dator och så åkte vi hem genom skogsvägarna i mörkret....

I dag var det ju vägdag också, den här veckan har jag ransonerat mina besök på vågen för att inte bli stressad och ledsen av att den pendlar så mycket, och idag hade jag tur- den visade 100 gram mindre än förra veckan, och det var ju roligt men jag har ju fortfarande problem med att jag samlar vätska så jag är osäker på om jag verkligen gått ner eller om jag bara är mindre svullen....

I kväll har jag roat mig med att göra kakdeg- i morgon ska jag och två sonhustrur baka- pepparkakor, mandelmusslor och saffransbröd- så allas frysar och kakburkar är fyllda i jul- vad det nu ska vara bra för vet jag inte.....men en del tradiotioner ska man kanske hålla vid liv och det känns lite ärofyllt att gå föra det jag kan vidare.....
Jag kan se mig sitta på julaftonen som 80 åring och få kakor som de bakat precis på det sättet jag lärde dem....

Nu sitter jag och tittar på så mycket bättre- Sylvia Wrethammars kväll- kul att höra de låtarna igen- nostalgivarning idag igen....

Ha en bra lördag allesammans...

javisst ja, jag höll på att glömma dagens mat:

frukost- kesofrutti och 2 kokta ägg med lite rom, te
Lunch/ middag: chili con carne, ett glas rött
kvälls:?


2 kommentarer:

  1. Jag fick en autograf av Sylvia Wrethammar när jag var liten, kanske 10 år, i folkparken i Arvidsjaur.
    Tyvärr finns den inte kvar, har ingen aning vart den tog vägen.
    Tyckte mer om hennes musik då än nu, men jag tycker hon verkar vara en fantastiskt trevlig person.
    Dock undrar jag hur hon lyckas se så fräsch ut, hon måste väl ha opererat sig eller nåt, knappt rynkig alls, och dessutom mycket snyggare nu än då på 70-talet när det begav sig.

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med dig- hon ser fantastisk ut för att vara född- 45...

    SvaraRadera