fredag 9 november 2012

Redan fredag...

En lugn dag på kontoret och datorn fungerar...hälften är borta på annat och utanför fönstret lyser solen mot en blå himmel- det ser ut att vara en kanonfin dag därute, men i morse var det kallt när jag åkte hit.

I dag har jag betsämt att äta i restaurangen i huset- det var längesen, det finns gravad lax idag men jag längtar efter varm mat till lunch, dels har jag ätit mycket sallad i veckan dels är jag så frusen och sitter och huttrar hela tiden.... det ska ju vara  bra att frysa enl Dukan, det går ju åt mer kalorier då men jag är orolig för att jag håller på att bli sjuk...

Idag är en speciell dag- min mammas födelsedag- hon skulle ha fyllt 80 idag. Så efter jobbet ska jag ta en promenad till minneslunden och tända ett ljus för henne. I år är det också tio år sen hon dog hastigt av en hjärtkomplikation hemma i badrummet en vasaloppssöndag.
Tio år tidigare- när hon fyllde 60 åkte hon och pappa till Teneriffa för att fira hennes födelsedag, det var första gången de flög utomlands och hon hade sett fram emot resan länge......
Två veckor senare hämtade jag dem på Arlanda och fick mitt livs chock. Hon var helt förvirrad och pratade osammanhängande - hon hade fått en stroke därnere och vägrat låta pappa ta henne till läkare- hon arbetade inom äldrevården och visste vad en stroke var och vilka konsekvenserna av en sån åkomma var.... men ville inte bli hemskickad.....

I samma ögonblick som de kom hem, insåg jag att jag förlorat min mamma- hon hade förlorat sitt tal och var förlamad i högra armen. Lite tal och lite rörelseförmåga kom tillbaka med lite träning och hon levde i tio år till även om henne liv och hon var helt förändrat.

De tio år som gått sen hon försvann har det hänt mycket och jag tänker ofta på allt hon inte fick uppleva- att jag själv fick ett så mycket bättre annorlunda liv, att hennes barnbarn fått så fina bra liv och småkillarna- mina barnbarn tex....
Å andra sidan har jag ju min pappas gener också och han var den friskaste 70 åring läkarna på Akademiska sjukhuset träffat på för några år sen när han var med i nåt forskningsprojekt. Nu är han 78 och äter fortfarande inga mediciner och är aldrig sjukare än förkyld....

Mammas sjukdom är förståss en av anledningarna till att jag länge intresserat mig för vad god hälsa är- jag är så klart orolig för vilka genetiska arv från henne jag själv har och som överförts till mina barn. Det är en stor drivkraft för mig att hålla vikten, att inte få problem med kolesterol eller diabetes och att motionera för att hålla mig frisk....
Som tur är går forskningen framåt inom det här området och numera kan man ju få bättre hjälp med vård och rehabilitering, om man går till läkare i tid vill säga....


Dagens matplan:
Frukost: Grönsakssmoothie

Lunch: Kycklingsallad eller gravad lax med grönsaker eller någon varm måltid i restaurangen- jag berättar senare

Middag: Wienersntizel med karpis och ansjovis och falsk potatissallad och en blandsallad






Jag hoppas att alla njuter av den fina höstdagen och att
ni får en finoch mysig fredag!

1 kommentar:

  1. Det var just det, att gå till läkare i tid, om man går alls vill säga.
    Min mamma fyllde 80 i februari, och hon mår bra trots en del krämpor, det är jag glad för.
    Svar: Har ingen vetekudde tyvärr.
    Tog ett varmt bubbelbad och lät strålarna massera nacken och har smort in mig med Ice Power.
    Treon funkade tyvärr inte.
    Nästa försök blir med ormsalva.
    På något sätt ska det väl gå över.
    Ska försöka stoppa något i munnen, mat låter inte lockande, dotterns Toblerone lockar mer, men nej, jag ska inte.

    SvaraRadera