lördag 5 november 2011

Dag 8/ 120 - Fest!

Idag hade vi bjudit våra pappor på middag och den planerade jag in som veckans festmåltid och det känns som om jag stått i köket hela dagen och att jag ätit hur mycket som helst.....tur att det var vägdag i dag och inte i morgon....
Den här första veckan har jag gått ner 400 gram vilket inte gör så mycket eftersom jag inte var riktigt framme vid min målvikt när jag startade min konsolidering.... så nu har jag gått ner 12,6 kg och idag kunde jag ha den där kjolen på mig, som var ett av mina mål när jag startade på dieten i maj.

Jag tycker att veckan som varit har gått bra, jag har följt min plan både med maten och motionen och håller på att lägga upp planerna för kommande vecka. Det känns helt rätt att ha festmåltiden på lördagen, det är ju ofta då man vill unna sig lite extra, eller träffar vänner hemma eller borta... den här veckan tror jag att det stärkelserika målet ska bli någon pastarätt- det var ju evigheter jag åt det.
Min festliga dag har jag ätit det här:

Frukost: 2 rostade skivor rågkuse, 1 med sallad, 2 skivor skinka och tomatskivor den andra bredd med kaviarlight och 1 skivat kokt ägg. En stor balja te och den godaste apelsin jag någonsin ätit....

Det blev ingen lunch, men en snabb halvtimmes promenad hann jag med i alla fall... sen var det matlagning för hela slanten...

Förrätt: 1 rostad toast med avokadokräm ( mixade lök, avokado och minifraiche m salt och peppar )
lade på en skiva rökt lax, 2 msk skalade räkor, svart rom, dillvippa och en citronklyfta. lite ruccola på tallriken runt toasten och så droppade jag en sås av gräddfil och rom i små klickar med en tesked. Till det drack jag ett glas vitt sydafrikanskt vin.

Varmrätt: Pressad potatis, Rulader ( skinksnitsel fylld med hackad lök, ansjovis, senap, ättiksgurka och bacon, rullades ihop till en rulad som bryntes i panna och sen bräserades i oxbuljong. Jag skalade och klyftade några äpplen som kokades mjuka i äppelcider i fem min. äppelcidern och oxbuljongen reducerades till hälften, späddes med magraste matlagninsgrädden, ansjovisspad och en klick vinbärsgele och reddes med maizena)
Ruladen serverades med pressad potatis och lite ringlad sås, ett par äppelklyftor dekorerade med vinbärsgele,`en sallad, skivad ättiksgurka och gelé. Dryck: Rött vin.

Dessert: Glace au four ( botten av havrekli, smör, lite socker/ sötningsmedel, mjöl, bakpulver blandades i en bunke sen breddes det ut till rundlar på smörpappar och gärddades i 8 min 175 gr. På kakan lade jag ett lager tinade hallon, en skiva light vaniljglass som täcktes med hård vispad äggvita och strödde över rostad flagad mandel- gräddade i ugnen 200 gr ca 6-8 minuter tills de fick lite färg)

I morgon är det söndag och jag tror att det blir kyckling till middag och rester till lunch....

2 kommentarer:

  1. Vilken lyxig festmiddag du fixade, allt lät jättegott.
    Kul att höra att du lyckats gå ner i vikt efter en konsolideringsvecka, grattis.
    Hoppas min kostomläggning chockar kroppen och att jag också kan gå ner lite till.

    SvaraRadera
  2. Det var jättegott... men idag är magen lite i olag...men det kanske inte är så konstigt när man blandar så mycket i en måltid, även om den tog lång tid på sig...

    SvaraRadera