söndag 27 november 2011

Söndagskväll

Söndagskväll, 1.a advent och regn som smattrar på rutan men det verkar som om blåsten avtagit nu och det är bara en halv plusgrad ute, kanske blir det halkigt till i morgon bitti?
Det har varit en bra och lugn helg för mig idag har jag städat och sen intog tomtarna boet, ett sätt att spara tid nu är det bara lite shopping och matfix som ska till för att allt ska bli klart, och det är ju några dagar kvar att hinna med allt det på....
Det fanns en tid för ett par år sen när jag vägrade fira jul. jag var nyskild, två av mina tre barn var utomlands och den tredje hade en flickvän han skulle fira med... jag hade jobbat ett par år med julbord och varit den som skulle fixa allt i mitt äktenskap- jag såg fram emot att fira den där julen på mitt eget sätt för nu skulle jag ju starta mina egna nya tradiotioner.... kvällen före julaftonen åkte jag till en kompis ute på landet- vi satt hela kvällen och pratade framför en brasa och provade öl medan det började snöa ute, morgonen efter var vi nästan insnöade med framåt eftermiddagen åkte jag hem, öppnade en god, dyr flaska vin och plockade fram lite goda ostar, tände ljus i hela lägenheten och satte mig i soffan och tittade på tv, på juldagen åkte jag till min pappa ute på landet och gick på aftongudstjänst.....
För tre år sen träffade jag min älskling just till andra advent, sen dess tycker jag om att fira jul och plockar gärna fram mitt pynt...
I dag gav jag upp letandet efter den där transformatorn till balkongbelysningen och åkte och köpte en ny, så ny lyser det små lampor i grangirlangen på räcket igen....
På eftermiddagen tog vi en promenad och sen åkte vi ner till varvet för att se till att alla pressenningar satt kvar på båten, det gjorde det och på vägen hem åkte vi till OKs Gör det själv hall och tvättade min bil- den var så skitig och hade aldrig blivit ren av en automattvätt... men nu är den sitt blanka mjölkvita jag igen, så lite trist är det ju att det regnar nu igen...
Lite glögg, pepparkakor och saffransbulle har jag syndat med idag, och det straffade sig meddetsamma i form av magknip.
Nu har jag strykt en massa tvätt medan jag tittade på tv.
I morgon tänkte jag dra till med en extra proteindag och så ska jag få nöjet att hämta två barnbarn på dagis...
Men idag blev det så här:
Frukost: 1 kokt ägg, 1 skiva mörkt grekiskt bröd, 2 skivor skinka, tomat och paprikaskivor, Te
Lunch: Havrekligröt med linfrö
Mellis: Glögg, 1 skiva saffransbröd och 2 pepparkakor
Middag: Fläskytterfilé, lite klyftpotatis och mycket sallad med spenat, isberg, tomat och gurka

Veckans planering är klar: Festmåltid på onsdag, 2 proteindagar måndag och torsdag,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar