tisdag 15 november 2011

Tisdag nr 18/ 120

idag har jag hängt på begreppet "köttfri måndag" fast det är ju tisdag förståss och jag ska nog äta lite annat till middag så min variant blev köttfri tisdagslunch. Dessutom vet jag inte om det jag åt är rätt Dukanskt sätt, men den var  lagad av ett mycket proteinrikt livsmedel.
Soligaste dagen på länge men jag stannar inne idag och jobbar in en del av min lunch både idag och i morgon för då ska jag åka och hämta två solstrålar på dagis och behöver åka lite tidigare än vanligt.
Jag känner mig fortfarande svullen och tjock idag, och det var inget kul att ställa sig på vågen idag heller...- ska försöka dricka lite mer än jag gjort de sista dagarna för att se om det sätter lite fart....och så ska jag försöka att inte stoppa i mig så mycket av det där tillåtna sakerna....

frukost idag: 1 skiva bröd bredd med kalles light och 2 kokta skivade ägg en stor balja med te
lunch: kikärtsbiffar, 1/2 tomat, en bit gurka lite sallad 1 kopp grönt te ( 1 brk kikärtor, lite paprika, lök och vitlök och persilja kördes i mixern till en smet, blandade i 1 ägg och 1/2 dl majsmöl. Formade till små biffar som jag vände i sesamfrön innan de stektes i teflonpanna smord med rapsolja tills de fick färg. )

Vet inte vad jag tar till middag, men jag har ju både havrekli, frukt och ett bröd, förutom grönsaker och proteiner kvar så det ordnar sig nog utan att jag svälter ihjäl.....

hade jättestor lust att baka på kvällen, så på väg hem stannade jag till i affären... vi använder en inköpslista i våra iphoner som uppdateras när någon av oss skriver in i den ( OurGroceries) men igår fungerade den inte- gubben hemma kollade vad som skulle handlas men det kom liksom inte fram till mig som var vrålhungrig och i stort behov av att komma hem till toaletten...
Allt ordnade sig till slut och jag grillade viktväktarkorv till mig, sen gjorde jag en grönsakspytt till morgondagens matlåda och bakade äppelpaj. jag har hur mycket äpplen kvar av de jag plockade på barnabarnens gammelmormors träd i höstas- det står en kasse i garaget och en på balkongen som jag tar av vartefter- jag skulle vilja baka lite och lägga i frysen, men där är proppfullt av all svamp vi plockade, och alla kan vara bra att ha grejer som ligger där- jag vill fylla upp den med hembakade bullar och sånt, men å andra sidan är det bra att inte ha såna frestelser där..... så det är nog bra att ha annat i frysen och äta nybakat nån gång ibland.....

3 kommentarer:

  1. Jag antar att du menar att du inte ska stoppa i dig Otillåtna grejer. Du skrev tillåtna nämligen.
    Rostade kikärtor står inte på 100-listan fast de är proteinrika, de består av 51% kolhydrater läste jag mig till nyss.
    Vegetarianer måste ha svårt att klara Dukandieten, för vegobiffar brukar väl innehålla just kikärtor.

    SvaraRadera
  2. Klart jag inte ska äta mer idag som inte är tillåtet- jag kikade på burkkikärtor och den mängd jag ätit idag borde gett mig 225 kcal, 13,5 g protein och 36 g kolhydrater.... sojabönor hade varit mycket bätter- men det får jag inte äta ju....
    men om jag kompenserar med att inte ta brödet och frukten som ännu är oätna får jag lite bättre samvete...

    SvaraRadera
  3. Inte ska du ha ont i samvetet, jag var nog en värre bov än dig igår, för jag åt en Nutrilettbar som hade gräsligt höga värden. Dessutom var den äcklig, men tror du jag spottade ut den? Nepp, jag åt upp hela!

    SvaraRadera