fredag 26 oktober 2012

Ägget...

under pedalen var det som gällde i morse för i går kväll föll det snö över stan och i morse var det fläkvis halka på vägarna....

Hur halt det var egentligen märkte jag inte förrän jag skulle gå från garaget till kontoret så då förstår man att jag körde försiktigt....
Kanske får jag lite hjälp så att däcken blir bytta i helgen.....




Redan fredag är det idag och jag hade gärna gått hem lite tidigare, nu går inte det idag men det går säkeret bra ändå för göra har jag...
Det blev lite strul i går kväll när och en kollega skulle skicka en betalning till Bgc och hela förmiddagen för mig har gått åt till att ringa runt, kopplas hit och dit för att få support och kunna låsa upp min elegetimation.
E leget behöver jag använda flera gånger om dagen så om den inte fungerar blir det inte mycket gjort med en hel del av mina arbetsuppfifter. Till slut fick jag hjälp av en kille som hette Jonas så nu fungerar allt som det ska....

Planerna för helgen?
Jag har inga planer för den här helgen men jag tillbringar gärna lite till i experimentverkstaden köket och det gör inget om jag hinner titta upp till vinden med sommarkläder eller städa bilen och garaget. Det känns skönt att inte ha några tider och passa eller måsten att göra. Känns som det var längesen det var så...
I kväll somnar man väl som vanligt i soffan framför tv misstänker jag.

Dagens mat är bra planerad och idag är det grönsaksdag- därför blir det så här:

Frukost: Grön smothie av spenat, en bit zuccini, pressad citron, lite ingefära, en bit morot, psylliumfrön, rawfood kakao, mighty berrys, spriulina och ett kallt kokt ägg
 (ja,  ägget åkte inte ner i mixern det åt jag vid sidan om) och en kopp te

kaffe när jag halkat in på jobbet

mellis fm- resterna av smothisen som jag tog med mig i matsäcken

lunch: kokt lax, salladen jag gjorde i går kväll, vatten, grönt te

mellis: kaffe, en bit carlsbröd med gourmégrillad kalkon

middag: kycklingfilé som legat i marinad sen i går kväll kommer att grillas, till det tänkte jag servera mig resten av salladen jag har till lunch och lite färsk spenat.

kvällsmys: kaffe och ?

Hem susade jag på torra vägar- av halkan från i morse fanns inte ett spår- härligt.
Härligt inspirerad var jag när jag började med middagsmaten. Den marinerade kycklingen for in i ugnen, jag kokade ris till gubben, dukade och gjorde en spenatsallad från kursen jag gick för ett tag sen.
Nej den är inte så dukanisk men jättegod och full med nyttigheter:

spenat sköljs och läggs på ett fat
ett päron skivas i tunna skivor som läggs snyggt uppepå
3 torkade fikon skärs i små strimlor/ bitar och marineras i
2 msk olivolja, 1 msk balsamico, en halv vitlöksklyfta, salt, peppar lite flytande honong i 4- 5 tim. Det hade jag inte tid att vänta på men det blev gott ändå - fikonmarinaden sprids ut på päronen och så strör man på lite pinjenötter ( eller hackade valnötter )

Det låg en väl mogen avokado på bänken som borde ätas idag, av den gjorde jag en chokladmousse! Eftersom jag bara hade en avokado kunde jag inte följa orginalreceptet men jag gjorde så här:

Avokadon skalades och kärnan togs bort och mixades med vatten, raw kakao, lite vaniljpulver, och en tredjedels banan till en slät massa som hälldes upp i två glas som ställs in i kylen i 4 timmar...
Vi väntade inte på den så länge men ett par timmar fick den stå inne och för en gångs skull tyckte sambon att det var riktigt gott.
Som sagt, inte helt dukanskt men jag tycker allt att det är bättre att slarva med feta grönsaker ( avokado är ju no, no) och lite frukt än att äta vanligt bröd med bregott, snacks eller choklad som annars är lätt att stoppa i sig på kvällarna...

Diggiloo, och lite film... i morgon är en annan dag då jag tänkte ta en lååång promenad, åka och handla och göra middag åt svärfar...
och så är det vägdag... tom månadens viktkoll....

Men det tar vi i morgon- sov gott allesammans...



MYSIGT FREDAGS MYS ALLA MYSINGAR!

1 kommentar:

  1. Mitt fredagsmys var inte lika nyttigt som ditt tror jag.
    Jag drack vin till maten och whisky till X faktor, men mysigt var det;)

    SvaraRadera