torsdag 25 oktober 2012

Inspiration i köket...


Ända sen jag började med Dukandieten har jag fått inspiration av en speciell blogg jag läst varje dag. Under den här tiden har jag förstått att det är flera som blivit inspirerade av den och alla recept och goda råd som skribenten delar med sig av.- jag menar naturligtvis Amonazon och hennes blogg Du kan Dukan.

I somras fick vi mer kontakt än att skriva komentarer på varandras bloggar när vi började spela olika spel på våra mobiler med varandra....
Den senaste tiden har vi skickat meddelanden till varandra på dagarna när vi spelat WF eller på FB och idag har vi pratat med varandra för första gången IRL som man säger på nätet.

Jag kan berätta för alla att hon låter lika trevlig som hon verkar när hon skriver- när jag ringde henne stod hon och gjorde den falska potatissalladen hon ätit i kväll.... det fick mig att minnas en maträtt jag totalt glömt bort men som jag gjorde några gånger i somras och hade som tillbehör till det grillade....

När jag skulle fixa min egen middag var jag inspirerad- tack igen Mona! och började ta fram de grönsaker jag hade i kylen.... så kom jag på att jag ju har proteindag idag och hejdade mig lite..... det  blev lax med en röra av keso, kesella och kräftstjärtar till middag idag och så gjorde jag morgondagens lunch:
Tärna lite squash
tärna lite aubergine
riv en morot
strimla lite purjo och lite rödlök
strimla lite stjälkselleri

Gör en röra av kesella, fettfri majonäs, en klick dijongsenap, lite salt& peppar, persilja...
Blanda i grönsakerna och du har en potatissalladsersättning.... perfekt för mig som får äta grönsaker i morgon....

När köket var röjt var det final i kockarnas kamp, så det blev en dubbel espresso från nespresson i soffan....

1 kommentar:

  1. Kul att höra att du blev inspirerad.
    Man behöver en kick i rumpan ibland, så det inte blir tråkigt eller enformigt. Idag har jag P-dag, så jag kan inte äta min sallad i dag, det får blir kallrökt lax och ägg. Kanske kan göra hovmästarkesella, den är god.
    Så du har stjälkselleri i kylen, en grönsak man inte hittar i mitt hem, jag tycker det smakar beskt.
    Stefano skulle nog ha vunnit egentligen förresten, men jag gillar Tommy också, så det var en helt OK final.
    PS3 var klar i morse, så i kväll ska jag och tösen spela.

    SvaraRadera