söndag 5 februari 2012

Dag 11/ 90 Söndagskväll

Söndagskväll och snart slut på helgen, som har gått fort med varit rolig och bra på alla sätt.

Idag vaknade jag ganska tidigt och smög upp i köket och fixade matsäcksbullar- jag visste ju att det var skridskoåkning på dagens program. Bullarna jag bakade är inget Dukanrecept utan från kursen förra helgen, jag vet att de inte är 100% dukanska, men vi som kommit till konsiliderings och stabiliterinsfaserna kan prova. En bra nyttig energigivare att stoppa i matsäcken vid utflykter.

Flisans morotsbullar
2 ägg
1 riven morot
2 msk smält kokosfett ( jag tog flytander smör&rapsolja )
1 1/2 dl mandelmjöl
2 msk sesamfrön
2 msk fiberhusk ( jag tog havrekli)
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 dl kokande vatten
1 dl linfrön
1 msk honung ( kan uteslutas)
 Börja med att slå det kokande vattnet över linfröna och låt dem svälla en liten stund
Blanda ihop de andra ingredienserna med linfön
Smeten var lite lös, kanske för att jag inte hade fiberhusk så jag tog mer havrekli för att få smeten fastare.....
Forma till små bollar och vänd dem i solrosfrö
Grädda i 200 gr i ca 15 min.

Så direkt efter frukost packade vi våra ryggsäckar och for iväg. Gubben hade ju varit ute i går och visste var man kunde åka, förbi ön där vår stuga är och ut på fjärden- mäktigt att åka skridskor där vi på sommaren ofta far omkring med segelbåten, vi rundade ön och där fick vi ganska kraftig motvind så jag kom inte ur fläcken och lika bra var kanske det för iskanten var inte så långt borta. Att åka skridskor idag var en blandning av himmel och helvete för på vissa ställen var det så mycket motvind att jag fick ta i med alla krafter för att komma framåt och på vissa ställen var det ganska hård snö som bromsade farten och man fick staka sig framåt.... Jag var riktigt trött när jag efter en mils åkning var tillbaka vid bilen, lite missmodig för det var inte alls den fina njutbara åkningen jag så gärna vill uppleva..... men det känns skönt att ha varit ute i friska luften och rört på mig i alla fall...

När vi kommit hem, duschat och fått upp värmen igen fick vi besök- en av sönerna och fru tittade in med hembakade färska kakor, så det var att sätta igång kaffemaskinen och fika- så roligt att vara med dem en stund men de stannade inte länge och när de åkte var det dags för oss att tränga ihop oss i köket och laga lite middag....

jag har lagt märke till i helgen att jag inte varit lika hungrig som tidigare i veckan, jag hade tex laddat min matsäck med 2kokta ägg också, men de var med hem.... i går till yogan gjorde jag också matsäck- ägg och skinka men det var bara skinkan jag orkade äta, men jag antar att det är en tillfällighet i morgon är jag säkert hungrig som en varg igen....
Nu är jag skönt trött i kroppen och ser fram emot tv serien om hobbotarna, känns inte som om det kommer bli några problem att somna i kväll - I morgon väntar ingen arbetsdag utan ett läkarundersökning som innebär att jag ska vara fastande, men de har lovat mig att få frukost när allt är klart...

Maten idag:
frukost: 2 galetter med skinkpastrami och sallad från i går med mycket spenat, te
lunch: grönt te och en morotsbulle på en brygga vid en ö någonstans i Mälaren
mellis: kaffe och en sonhustrubakad kaka
middag: laxfilé och sallad med två olika salladssorter, spenatblandning, rödkål och gurka, 1 glas vitt vin

Jag hoppas att du som läst det här har en bra söndagskväll och att du får en strålande måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar