onsdag 19 oktober 2011

Lite funderingar i kvällningen

Att jag mitt i alltsammans fick veta att jag inte kan äta mjölk eller mejeriprodukter har gjort min vardagsmat lite tråkigare. Det känns som om det är mjölk i allting och det gäller att vara på min vakt. Först försökte jag med soja och havreprodukter- men allt var ju kalciumberikat och eftersom det är det jag ska undvika gick ju inte det så bra heller....
Snart går jag in i en ny fas och får äta bröd, frukt och annat smått och gott- men jag har också fått en ny lista på livsmedel jag inte får äta just nu och som jag ska äta mer av och som ska kombineras med Dukanlistan.....

Här är de saker jag inte ska äta alls: ( några är inte alls något problem att avstå ifrån)
Charketurier: tex salami, medvurst, bacon, fläsk.
Inälvsmat: Lever, hjärta, njure, leverkorv
Fågel: Gås, Anka
Fisk: Sardiner, Makrill, lax, Tonfisk på burk, Sill
Vitt, brunt socker, honung, godis, läsk
Kaffebröd, vitt bröd
Jordnötsmör, kokosfett, margarin, grädde
mjölkprodukter, yoghurt
alkohol
vitkål, kålrot, kålsallad, surkål, sojabönor, rova, pepparrot, karob?, broccoli, champinjoner, avokado, kelp
parmesan, mögelost, hårda ostar,
senap, öljäst, kakao
mandel, hasselnöt, valnöt, jordnöt

Och av det här får jag gärna äta mer av:
Magert kött, fågel, kyckling, kalkon, ägg
Aborre, forell, kattfisk, rödspätta, svärdfisk, tonfisk färsk, torsk, ostron, musslor
fullkornsvete, råris, havregryn, vetegroddar, vetebröd, sädesslagskombinationer, fullkornsprodukter, rågbröd, knäckebröd, pumpafrön
brysselkål, bönor, grönsaker, jorärtsskocka, ärtor, linser, limabönor, mangold, rotfrukter, rödbetor, sparris, svarta bönor, tomater, apelsin, aprikos, banan, björnbär, jordgubbar, katrinplommon, nätmelon, rabarber, plommon, äpplen, dadlar, korinter och russin

och så får jag ju äta allt annat också, bara det inte står på inte listan...

Om jag fokuserar på allt jag kan istället för det jag inte får kommer det gå lättare.....snart får jag äta bröd av alla sorter igen, men jag har svårt att hitta på vad jag ska ha på dem.... lite trött är jag ju nu på att bara äta kalkon och mager skinka på mackorna....
och på att äta gröt utan mjölk, men snart kan jag ta 1/2 fruktportion och riva ett halvt äpple över gröten, det är gott...
Det skulle vara roligt om någon kunde ge mig tips på vad jag kan ta på mackorna istället för osten jag sett fram emot så mycket

2 kommentarer:

  1. Tja, en macka med stekt ägg på är gott, även kokt ägg och kanske lite räkor är smarrigt. Annars kan det ju vara gott med grönsaker på macka, t.ex skivade tomater med lite salt och peppar på, mums!
    Till slut kan jag rekommendera att strö kanel på en macka, mjuk eller hård spelar ingen roll, det smakar som kanelbulle, jag lovar.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen- du är underbar!
    Räkmackor är nästan det bästa jag vet, speiellt när jag får dem på lite grövre bröd. Stekt ägg på macka åt jag när jag var yngre då och då, och p åden tiden jag hade grönsaksland var det riktigt lyxigt att gå ut och plocka lite salladsblad och några rädisor att lägga på mackan..
    Det där med kanel ska jag prova, och i går startade jag en groddning- alfalfagrodds macka det minns jag som gott minne från bo på landet tiden...

    SvaraRadera