söndag 2 oktober 2011

Lördag- Söndag dag 68 och 69 /76

Så var det redan söndag kväll och slutet på det som varit den mest fantastiska oktoberhelgen vädermässigt som jag varit med om....
I fredags efter jobbet var det bara att byta om efter jobbet och åka iväg till landet med båten, en resa som tar lite mer än 2 timmar. På landet var redan svärfar och vi tittade in till honom en stund.
På vägen åt vi middag - Fisksoppa och varm macka- min var gjord av dukanformbröd som jag lade skinka, tomat och skivor av mager 5% ost.

Lördagsmorgon bjöd på strålande solsken redan från morgonen och till frukost vankades det sojyoghurt och formbröd med kokt skinka och skivad tomat och ett kokt ägg, och te. Efter frukost kastade vi loss och styrde kosan mot vårt favoritställe i Mälaren där vi tänkte plocka lite mera svamp.
Efter två timmar i skogen kom vi tillbaka till båten med varsin full kasse trattkantareller- jag har aldrig varit med om maken- vart man än tittade fanns där fullt av svamp och det var bara att plocka och plocka- och sen blev det att rensa och rensa....men min kasse var lättrensad för jag skördade min svamp med hjälp av en sax- ett och annat barr kom med förståss men det gick mycket fortare att rensa än gubbens...
Till lördagslunch blev det en formbrödsskiva med senap ruccola och några kalla skivade köttbullar och kaffe.
När all svamp var rensad och vi njutit av solen tände vi grillen, förmodligen för sista gången den här sommaren och lade på en färsk laxsida... till laxen gjorde jag en sallad med isberg, ruccola, tomat och gurka.....
Kvällen avslutades med lite tv tittande och en fantastiskt stjärnhimmel... innan vi gungades till sömns...

I morse vaknade jag redan vid sjutiden, jag hade gärna sovit längre och jag tror att jag varit vaken av och till under natten,,, jag låg och lyssnade på vågklucket och kände det sakta gunget i båten- det är en härlig känsla som jag kommer sakna hela vintern...
Frukost blev sojayoghurt blåbär, en bit bröd med massor av skinka och te i sittbrunnen. Vi har ett kapell vi sätter upp över sittbrunnen när det regnar eller är lite blåsigt, det blir som att sitta i ett tält med stora fönster där man sitter och ser ut över omgivningen. Vi har en fotogenkamin så vi får lite varm och skönt när vi sitter vid bordet och äter... eller vad vi nu hittar på...
Men idag var det packning som gällde när frukosten var äten och bortdiskad, ska man segla kan man inte ha en massa prylar som åker om kring i båten så det gäller att ha ordning på prylarna och stuva undan det man inte använder för stunden.
På hemvägen blev det lite soppa till lunch innan vi satte igång med att städa. Jag dammsög inne i båten och kaptenen skurade på däck. Om ett par veckor tar vi upp båten och nu börjar vi plocka hem saker vi inte kommer att använda mer nu, idag tömde jag min garderob på bikinis och kortbyxor det är 15 grader i vattnet, jag tror inte att jag kommer att bada nåt mer nu.
Vid fyratiden var vi hemma- sambon tog cykeln på en tur och jag tog köket i besittning. Svampen åkte ner i grytor, jag kokade kalops som jag redde med maizena, bakade Carlsbröd till mig, en kaka åt älsklingen och en kycklinggryta till middag....
En något jobbig vecka är slut, i morgon börjar en ny- som börjar med vägdag och som egentligen är mina sista crusiedagar.....men jag har bestämt mig för att fortsätta nån eller några dagar till för att komma till min målvikt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar