tisdag 24 januari 2012

Broccolisoppa och Ostkaka


 I dag har det blivit mycket ägg i maten med äggmacka till frukost och bondomelett till lunch, till middag var jag sugen på soppa och det fick bli broccoli soppa, så här gjorde jag:

Kokade upp ungefär 1/2 liter vatten med en grönsaksbuljongtärning.
La i fryst Broccoli och lät den koka i ungefär 10 minuter tills den var mjuk.
Mixade alltihop och hällde tillbaka i kastrullen
La i en riven morot som fick bli varm
kryddade med salt, peppar, vitlök och redde av med lite mazenaredning och kokade upp.

Efter soppan blev det ostkaka med citrontvist- receptet hittade jag på Dukanforumet i somras men gjorde det inte då men häromdagen såg jag att Amonazon gjorde det och när jag hade keso över i går snodde jag ihop det, mest för att bli av med keson.... men den var riktigt god så jag kommer säkert att göra den igen. I grundreceptet gör de lite sylt av gojibär men det hade jag inge hemma så jag åt min som den var, men snart får jag äta frukt igen och då kommer det bli hallon till.
Receptet finns alltså både på Dukanforumet och hos Amonazon, men här kommer det också, för säkerhetsskull.

Ostkaka med citrontwist & Gojisylt
1 ägg
2 msk sötningsmedel
en nypa rent vaniljpulver
1 1/2 dl minikeso
( 1msk ricotta 10%) - kan uteslutas och hade inte jag
1/2 msk majsmjöl
1/2 msk vetekli
rivet citronskal och några droppar citron efter smak

Vispa ägg, sötningsmedel och vaniljpulver pösigt
blanda i de övriga ingredienserna och vispa pösigt.
Häll i en ugnsäker form som du smörjt med några droppar olja
Grädda i 200 grader tills den fått en gyllenbrun färg

Gojisylt
1-2 msk gojibär
2 msk kokande vatten
1 tsk psylliumfrö
sötningemedel efter smak

koka upp vattnet, lägg i bären och psylliumfrö och sötningsmedel - låt kallna


Så nu är det bara att hitta på någonting till morgondagens måltider- det blir nog köttfärs till lunch.....

3 kommentarer: