söndag 1 januari 2012

Gott slut- dag 64 / 120

Nyårsafton var en strålande vacker dag och vi bestämde oss för årets sista utflykt. Den här vintern är ju lite annorlunda eftersom det inte är någon snö eller is ännu, och vid den här tiden brukar det bli några turer på långfärdsskridskor för oss.... inte så långa för jag håller fortfarande på att lära mig konsten att stå på skridskorna och framför allt att få upp farten......
men nu är det ju ingen is så vi tog bilen till ett ställe vi ofta är vid med båten- ett natur reservat på Eldgarnsö/ Ekerö. Där ute finns en bra vandringsled på ungefär 6,5 km. det var skönt att komma ut i naturen och röra på sig en stund, det har ju stormat en del i höst och vinter och det syntes för på många ställen fick vi kliva över omkullfallna träd.
När vi kom tillbaka till bilen var det lunchtid för längesen och det smakade gott med en kopp choklad och saffransbröd.
När vi kom hem blev det en varm dusch och en film på tv innan det var dags för dagens höjdpunkt. Att laga vår nyårsmiddag. Det här är tredje året vi firar nyår tillsammans så man kan väl säga att vi håller på att forma våra nya gemensamma traditioner på helgerna och just nyår lagar vi mat tillsammans omsorgsfullt och länge, förra året valde vi hjortstek och när vi äntligen fått den klar var den seg och fullständigt oätbar så då fick vi äta hasselbackspotatis med svampsås och vara glada över att vi inte hade gäster
så i år ville vi inte göra om det misstaget.....vi började med en toast med räkor och avokado, garnerad med dill, citron, gurka och en liten tomatklyfta.....och vitt kallt vin.....
Varmrätten blev rostade rotfrukter- potatis, morötter, purjo och palsternackor och lammfilé......och ett supergott Bariolo - det var sååååå gott
ett bra tag senare, när det bara var någon timme kvar innan årsfyverkerierna brakade loss, blev det dessert- en purfärsk ljummen kladdkaka med vaniljglass och så tog jag en kopp från min nespressomaskin.....


Vid tolvslaget blev det förståss mousserande vin medan vi skålade in det nya året... lite snacks i form av chips var jättegott för att bryta av alla söta smaker som kommit in i munnen de senaste dagarna i form av praliner....
Chips har jag inte ätit sen förra vintern, så det är inte så ofta det händer..... nu kommer det att dröja länge för nu är det nytt år och nu tas nya tag mot målet på vågen....

Jag läste att i dag är dagen vi svenskar äter mest pizzor på hela året- det  är inget jag känner igen, jag äter det kanske 2 gånger/år..... idag kommer det bli lasange här hemma

Gott Nytt År på er.

1 kommentar:

  1. God fortsättning Ewa.
    Hos mig blev det också en god nyårsmiddag utan gäster, och idag kavlar jag upp ärmarna och ska köra en attackvecka för att få ordning på saker och ting.
    Maken funderar på pizza till middag, men jag får hitta på något annat till mig.

    SvaraRadera