tisdag 3 januari 2012

Dag 67 /120

Idag skulle jag vara hemma och vila, idag skulle jag ha den första av de tre proteindagar jag skulle starta nyåret med....
Därför blev frukosten den vanliga havrekli/ linfrögröten
sen städade jag skafferiet
och laddade både tvätt och diskmaskinen
startade datorn, loggade in på banken och betalade en räkning
kollade lite mail
och kom ihåg att jag skulle ringa till Euroflorist och fråga varför de inte levererat blommorna jag beställde och betalade för leverans som julhälsning till min pappa och hans särbo
efter en kvart ringde en dag tillbaka med förklaringen att min beställning hade råkat komma bort i julbrådskan- det tycker jag var jättetråkigt då det dels var en julhälsning dels en uppmuntran efter en sjukrik höst för de båda- dessutom hade ju min pappa varit ledsen för att jag inte hört av mig i jul, och jag lite sur för att han inte ringde och tackade för blommorna.....
de bad om ursäkt - fattas bara annat- och lovade att jag skulle få mina pengar tillbaka och undrade om de skulle skicka en annan grupp? vad ska de med en julgrupp med nu frågade jag då och vi kom överens om att de skulle skicka presentkort istället...... 450 kr kan ju bli mycket blommor under året åt dem.....om nu allt fungerar....
För ett par år sen skickade jag blommor till min pappas 75 årsdag- dagen efter leveransen var de vissna, men min pappas dam är en dam med skinn på näsan så hon gick till blomsteraffären och klagade och fick nya blommor..... men nästa år fixar jag det där med julblomma till dem på ett annat sätt....
jag hade precis klarat ut alla turer med blommorna då min raring ringde:
Ska vi äta lunch tillsammans? frågade han och jag som shavade om kring i mina mysbyxor fick brått att göra mig iordning.....
Jag var redan i bilen när jag kom på - det är ju proteindag idag ju!
jag valde pocherad fiskfilé utan att äta potatis men botaniserade ordentligt i grönsaksbuffén....
och så blev det kaffe och hembakta småkakor- suck!!! vad har min karaktär tagit vägen?
sen fortsatte min lunchdate till sitt jobb och jag åkte till IKEA, för jag ville ha inredningsidéer inför helgens julbortstädning....
middagen blev fiskoch skaldjursoppa och surdegsbaugett med ost och senare på kvällen åt jag ett äpple

Kvällen har jag ägnat åt att titta i gamla dagböcker och att läsa gamla brev- det är skrämmande att inse hur många händelser man glömt- en del för att man gått vidare och lämnat det bakom sig och annat för att man helt enkelt förträngt sådant som varit jobbigt- en sak som jag inte hade en aning om är att jag nu väger lika mycket som jag gjorde 1984 när jag var en 3 barnsmamma på 27......

och fast jag inte fick någon proteindag varken i går eller idag, har jag i alla fall gått ner 300 gram sen min toppnotering förra veckan.... så jag tänker inte ha något dåligt samvete för att jag inte lyckats så bra idag- i morgon gör jag ett nytt försök... då ska jag jobba det kanske är lättare att hålla sig i skinnet då.....

3 kommentarer:

  1. Trist med blommorna:-(
    Men vad bra att du gått ner i alla fall, då är det ju bara att fortsätta som om inget hänt.
    Ibland kommer livet emellan, smällar man får ta, men det blir faktiskt mer intressant då kan jag tycka.

    SvaraRadera
  2. Svar: ja det skulle bli allt enformigt om allt var sig lika dag efeter dag. Jag läste om Majjas utmaning, lät som ett bra förslag, nu behöver jag ju inte gå ner 10% av min vikt så jag ska fundera ut en egen utmaning för att gå igång mig igen....
    Kul att se Expressens artikel, bra att du tipsade!

    SvaraRadera
  3. Jag kanske inte kör 10%, för då blir det under min målvikt. Får känna efter hur det känns om några veckor.

    SvaraRadera