söndag 29 januari 2012

Dag 1/ 90 Sköna Söndag

 Söndag kväll och snart är hela helgen slut, slut, slut.....Min helg har verkligen innehållit det mesta av vad man kan vänta sig av ett par lediga dagar från aktivitet, inspiration, samvaro med nära och kära, underhållning, träning, och god sund mat....
Redan när jag vaknade i morse märkte jag att det skulle bli en solig dag, när man ligger i sängen och tittar ut genom fönstret hos oss ser man bara himlen och den var så ljusblå och molnfri och purpurfärgad när solen gick upp - Idag måste jag ut i solen, var en av de första tankarna...
och direkt efter frukosten var jag ute i solen, en riktigt vårvinterdag- min 4 km runda gick snabbt, men oj vad jag blev trött på slutet- de där kilometrarna på skridskorna i går satt i benen.....

Hemma gjorde jag en grön smothie- någonting jag aldrig provat innan i kursen i går, men som var jättegott. I går fick vi veta att det var jättebra att börja dagen med en sådan innan frukost, men att de var bra som mellis också, och eftersom man kan anpassa den på olika sätt i Dukan fasen och det var mycket godare än jag trott delar jag gärna med mig av receptet:
3dl gröna blad/ grönsaker ( sallad, spenat, ruccola, mangold mm) 
1/2 avokado - kan uteslutas för dukanare i fas 2
1/2 apelsin el granatäpple el mango, el 1 dl papaya - kan uteslutas för dukanare i fas 2
linfrön
solrosfrön
riven färsk ingefära
vetegräs eller 1-2 tsk  greenspulver, el vetegräspulver
ca 2 dl vatten
Allt mixas ihop i mixer och om det behövs späs med mera vatten till lagom konsistens.

Sen gjorde jag en grönsakssoppa - jag kokade en massa olika grönsaker med buljong som jag sen mixade till en slät soppa och spädde med lite kokande vatten, lät allt koka upp och  kryddade med bla peppar, chilipeppar. Nu har jag en sats till kvällsmål eller lunch som soppa eller såsbas.
Till lunch tog jag soppa + 1 dl skalade räkor, 1 fullkornsbrödskiva med skinkskivor.

På eftermiddagen stack vi iväg till Filminstitutet i stan för att se på en film, Västerhavet. Ett par som seglat jorden runt och till bla till Antarktiskt har filmat och dokumenterat sin resa. Det var hisnande seglingsbilder och fantastiska naturskildringar och eftersom de varit där förut kunde de jämföra och visa hur klimatet förstört den artiska naturen.
Efter filmen åt vi för en gångs skull ute- dte är inte så ofta och den här gången valde vi Buffalo Bill- ett ställe med amerikansk influenser och gott kött, så det fick bli biff- och veckans festmåltid eftersom jag åt av potatisen...

Dagens:
frukost: 2 Dukanpannkakor- 1 med skivor av skinka och gurka, 1 med rom Grönt te
mellis: grön smoothie
lunch: grönsaksskoppa med skalade räkor, 1 fullkornsskiva med 2 skivor skinka
mellis: en vanlig enkel kopp kaffe
middag: 200g biff med 4 dipper och klyftpotatis, 1 glas rött vin
vatten, vatten, vatten....

Nu blir det så ska det låta och lite planering inför morgondagens eskapader....
Chao

2 kommentarer:

  1. Du verkar ha haft en härlig helg. Jag tror jag väntar med att prova smoothie tills nästa fas.
    Svar:Det VAR gott med utegrillad kyckling.
    Nuförtiden äter jag inte korv så ofta, inte ens om de är på utflykt;-)
    Fast det finns några VVkorvar i kylen, mest utifall att familjen ska äta korv någon dag.

    SvaraRadera
  2. Näe nu för tiden blir det inte så ofta att man grillar korv...

    SvaraRadera