fredag 6 januari 2012

Dag 70 / 120 Fredag och helg.

Vad sysslar jag med när det är en extra ledig dag?
Är det sommar är vi ju så gott som alltid ute med båten- åker redan på kvällen före den lediga dagen infaller och har ofta planerat, handlat och packat dagarna innan...
På vintern unnar vi oss att ligga lite längre, äta sen frukost länge och ofta fixar vi massäck och sticker ut och åker långfärdsskridskor eller skidor. Om isen bär far vi gärna till svärfars stuga på ön i Mälaren och stannar över en eller ett par nätter....
Eller så passar vi på att umgås med någon av våra söner, barnbarn., föräldrar eller andra som vi tycker är trevligt och mysigt och träffa....
Om det inte är mars för då börjar alla förberedelser inför båtsäsongen och kära gubben har massor på projektlistan som skall hinnas med...
men nu är det ju januari och borde vara mitt i vintern, och idag var det ju minusgrader men ingen is eller snö så vi får hitta på något annat att roa oss med, det blev -  cykling!

Sambon köpte ny sportcykel i höstas, ett par gånger i veckan har han stuckit iväg på långa turer med sin nya vän och jag har gått mina raska promenader istället.... då och då har det kommit en fråga om jag inte vill hänga med, men jag har känt att min 3 växlade damcykel inte riktigt hänger med hans skeppshultsracer och avböjt.... jag har aldrig lärt mig det där med höga och låga växlar och tyckt att det är lite läskigt med cyklar utan broms i pedalera... men idag följde jag med och provade hans cykel....
Det var minusgrader och det blåste lite kall motvind på hemvägen, men 12 km senare var jag hemma igen, bytte skodon och sprang i väg till kyrkogården och tände ljus på gravarna- svärfar som brukar göra det har fått halsfluss och har bett om ljusbringande assistans....

När jag kom tillbaka hade sambon kommit hem från sin lite längre cykeltur och kokat potatis och dukat fram för sill lunch, så det var bara att sätta sig och äta....

Nu är jag skönt trött i kroppen, lite ont har jag i knäna, det blir sen festmiddag i kväll och på spåret på tv.....
och i morgon är det vägning och ny vecka... och det bästa av allt helgen har bara börjat...

Dagens mat:
Frukost: kaffe, smörgås med skinka och kokt ägg
Lunch: magra sillrester från jul ( tack för recepten på Dukan forum Amazon- jag körde ört och senapsillen )
2 kokta ägg och en smörgås med ost.
Middag: Oxfilé, Sallad och sås med kantarellerna från höstens plockning..... ett glas vin med påfyllning

1 kommentar:

  1. Jag gjorde senaps- och pepparrotssillen,
    Jättegott, till med maken tyckte om dem, vilket jag blev förvånad över.
    Dessa kan man ju upprepa fast julen är över, alltid bra med variation i kosten. Fast kan man äta sill och keso? Nä, jag gör nog som du, kokt ägg istället för potatis.

    SvaraRadera